Waarom zou je naar een evenement gaan?

Ben jij wel eens als bezoeker naar Elfia, Castlefest, Dutch Comic Con, Midwinterfair of de Gothic en Fantasybeurs geweest? En zag jij daar schrijvers staan, maar heb je niet besloten om daar zelf jouw boeken te verkopen? Dan mis je echt iets.

Je mist namelijk zichtbaarheid. Het lijkt misschien makkelijk om alleen op social media te blijven en, als je bij een uitgeverij zit, de uitgeverij de promotie laat doen, maar dan kom je niet ver. Sommige uitgeverijen, zoals Zilverspoor, Nimisa en Celtica Publishing staan vaak op evenementen, Luiting minder en Dutch Venture Publishing nauwelijks, die zitten meer in de boekhandel. Een prima overweging om eens te bekijken, maar of je nu in de boekhandel ligt of niet: op een evenement je boek verkopen loont.

  1. Heel simpel: je hebt meer materiaal om op je social media te gebruiken. Foto’s met lezers, foto’s van jij die signeert, foto’s met jou achter je boeken, allemaal goed inzetbaar voor je social media kanalen.
  2. Je laat je gezicht zien. Hiermee heb je persoonlijk contact met mogelijke lezers en bouw je een band op. Wanneer zij (vaak niet na 1x, vaak wel na een aantal keer jou gezien te hebben) jouw boek kopen en leuk vinden, is de kans groot dat ze vaker bij je langs komen voor een praatje en om te kijken of je al een nieuw boek hebt. Fans dus.
  3. Je bouwt een reputatie op. Door jezelf te laten zien gaan mensen jou en je boeken herkennen. Zeker naarmate je er vaker komt en meer boeken schrijft, krijg je autoriteit en daarmee geloofwaardigheid. Dat maakt mensen nieuwsgierig om je op te zoeken.
  4. Het brengt geld in het laatje. Dit hangt natuurlijk heel erg af van je kosten en opbrengsten. Zelfs als je geen winst draait is het tóch goed om te gaan, omdat je een groep fans opbouwt die zich uitbreidt, zodat je later wel uit de kosten komt. Schrijvers gaan vaak met een klein groepje achter een kraam staan, zodat de kosten lager zijn en je een beetje plezier kan houden in het evenement en het verkopen.

Een paar goede redenen om eens te gaan, niet? Wat zorgt ervoor dat je dit niet een keer geprobeerd hebt? Laat het me weten, dan kan ik je een bruikbare tip geven. Meer verkopen zijn altijd leuk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.