3 basistips voor meer lezers

Wist jij dat er in Nederland zo’n 30.000 auteurs zijn? Het is lastig om tegen al die mensen op te boksen. Gelukkig hoeft dat niet. Dit getal gaat over alle soorten genres, dus het aantal auteurs in jouw genre is lang niet zo groot,   desondanks is het knap lastig. Dus hoe zorg jij dat je opvalt en meer lezers krijgt? Vandaag deel mijn kennis hierover met jou.

Ten eerste moeten we als auteurs stoppen lineair te denken. De meeste auteurs zijn begonnen met schrijven omdat ze eerst lezers waren en een liefde voor boeken hebben ontwikkeld. Denk eens na aan de momenten dat jij veel las. Wat was jouw leesgedrag? Ging je als kind naar de bibliotheek, kreeg je boeken van ouders of op je verjaardagen? Mijn punt is: lezers lezen niet maar één boek. Lees dat nog eens: dit is een heel waardevolle gewaarwording. Als jij andere auteurs boek na boek ziet verkopen en jij al blij mag zijn als je er twee per maand verkoopt is het makkelijk somber te worden, maar er is veel wat je kan doen om vooruitgang te boeken.

Dit is wat mij betreft de allereerste stap: je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Bouw een netwerk op van succesvolle schrijvers, literair agenten en uitgeverijen van wie jij kan leren en met wie je eventueel samen kan werken. Stel je eens voor, introduceer waar je over schrijft en toon interesse in hun werk. Zo ken ik een schrijfster die spontaan een van mijn boekenleggers nam en in een van haar verkochte boeken stopte. Wie weet wat je voor elkaar kan doen. Misschien heeft het tot een verkoop geleid, misschien niet, maar het is zeker dat het mijn zichtbaarheid heeft vergroot.

Dat brengt me naar de tweede stap: wees zichtbaar. Ga naar evenementen die aansluiten bij het genre wat je schrijft, doe mee aan schrijfwedstrijden. Zoek op internet wat voor jou interessant is. Ik heb gezien hoe dat verkoop en zichtbaarheid kan stimuleren bij Tais Teng, Thomas Oldeheuvelt, Auke Hulst en Roderick Leeuwenhart (tip: het is de moeite waard je in hen te verdiepen). Daarbij ben ik me heel bewust hoe moeilijk het is om op evenementen de kosten eruit te halen, dus spreek mensen aan (heel handig als je dat netwerk van auteurs al opgebouwd hebt, misschien is een boekhandel bereid je onder hun hoede te nemen) en vraag of je een deel samen kan huren: dat brengt voor jullie allemaal de kosten omlaag en vaak heb je niet zo veel ruimte nodig, maar zorg voor een goede aankleding. Zorg voor boekenleggers, visitekaartjes, banners en allerlei ander materiaal dat je helpt aandacht te trekken en je boeken vindbaar te maken na het moment van gesprek of verkoop. En vraag mensen of ze een recensie willen achterlaten op sites als Hebban, Goodreads of je eigen website als ze het boek gelezen hebben.

De derde stap: maak bij alles wat je doet promotiemateriaal en laat zien dat je druk bezig bent. Maak filmpjes, doe korte live video’s op Facebook, fotografeer je boeken, momenten dat je signeert, blije klanten  en zet dat op de social media waar jij op zit. Ik persoonlijk zou het beperken tot Facebook, Twitter en een mailinglijst. Voor een iets lossere sfeer is Instragram ook te overwegen. En vergeet niet te reageren op mensen die jou volgen. Mond-tot-mondreclame is iets wat je zo een beetje in de hand kan werken. Want wees eerlijk: als jij een geweldig boek hebt gezien of gelezen is de kans groot dat je het aan je vrienden vertelt. Misschien zijn niet al jouw volgers geïnteresseerd in het aanschaffen van jouw boek, maar kennen zij mensen die dat wel zijn. Neem reacties van anderen nooit voor lief.

Dit zijn wat mij betreft de drie belangrijkste stappen om te ondernemen als jij meer volgers en lezers wil hebben. Natuurlijk is er meer over te vertellen, maar het blog wordt al best lang. Heb je vragen? Vergeet ze niet te stellen! Zoals je weet, ik antwoord altijd. En dat is niet gewoon een “marketingtruc”, want ik hou van integriteit. Als jij al gepubliceerd auteur bent wens ik je veel succes met de verkoop met deze kennis. En zoals Tony Robbins zei: Your problem is not having not enough resources, but lacking resourcefulness. Wees creatief en bedenk hoe het wel kan als je ergens tegenaan loopt.

Wil jij liever persoonlijk advies? Ga dan naar de shop en kies voor een gratis Skypegesprek met mij waar ik je help jouw obstakels.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.