5 stappen om een schrijversworkshop te maken

Ben jij een beginnende auteur? Ben jij nog niet dagelijks (of wekelijks) met jouw boeken en schrijverscarrière bezig? Dan heb ik voor jou een simpele tool om jouw zichtbaarheid en verkopen een boost te geven: workshops geven. Heb jij wel eens auteurs gezien die dit doen? Op schrijfevenementen of op middeleeuwse evenementen? Het lijkt misschien alleen voor gevorderde auteurs, maar ik zal je uitleggen waarom je hier snel mee kan beginnen, ook als het voelt alsof je nog niet zo ver bent. Daarbij is een workshop interactief en is het een geweldige aanvulling op een lezing of het huren van een boekenkraam, wat een stuk statischer is.

Mijn bezwaar tegen workshops was altijd: ik ben te onervaren, te jong, ik heb niets te vertellen. Maar dat is een excuus. Elke schrijver kan iets wat een ander niet kan. Ga maar eens op een rijtje zetten waar jij als schrijver constant mee bezig bent (tip: doe dit nu, terwijl je dit leest!). Ben jij goed in een spannend einde verzinnen, of een wereld verzinnen, heb jij veel kennis van mythes of de middeleeuwen, heb je een goed gevoel voor taal, weet jij de spanning vast te houden, etc.? Of als je een informatief boek schrijft, ben je helemaal binnen: dan kan je het over je expertise en een deel van de inhoud van je boek hebben.

Goed, je kan dus best wel verzinnen wat jouw kwaliteiten zijn. Waar ik vervolgens vaak tegen aanliep was het volgende: ja, maar wat ik kan, daar zijn al meerdere workshops van, van auteurs die veel meer publiek trekken dan ik. Ook dat zijn excuses om eronderuit te komen. Hoe weet je dat eigenlijk van tevoren? Wie weet heeft iemand inderdaad interesse in een vergelijkbare workshop van een andere auteur, maar kan hij/zij alleen op de tijd dat jij het geeft. Of misschien lopen ze toevallig voorbij en hebben ze gelijk interesse en willen ze graag aanschuiven. Ik heb geleerd om de zorgen over het aantal mensen dat eventueel zou komen los te laten, ook al is het niet altijd makkelijk.

Dus, hoe zet je simpel een workshop op?

  1. Kies één onderwerp waar je veel vanaf weet. Zo houd je de zenuwen onder bedwang. Je kan namelijk veel makkelijker praten als je kan improviseren. En je kan improviseren als je veel kennis en inspiratie paraat hebt staan. Dit helpt ook de workshop voor deelnemers ordelijk te houden.
  2. Kies de opzet. Bijvoorbeeld: geef een introductie van jou en het onderwerp, leg één onderdeel uit en laat mensen daarmee oefenen. Daarna leg je weer iets uit en kunnen ze dat oefenen. Aan het eind kan je een samenvatting geven en ruimte geven voor een discussie en vragen. Sluit af met een bedankje (verbaal of een cadeautje, zoals een pen, een schriftje of een boekenlegger) en laat jouw boek zien waarin je toepast wat je in de workshop hebt besproken.
  3. Regel/koop wat je nodig hebt voor de workshop. Wil je mensen laten oefenen met schrijven? Regel dan pennen en papier/schriftjes. Is het buiten? Kijk dan naar het weer, misschien heb je een zeil nodig. Wil je mensen laten kleuren? Regel dan stiften en/of potloden. Stel dat mensen jouw boek willen kopen, zorg dan voor wisselgeld en een pinapparaat.
  4. Bedenk wat je qua aankleding wil doen. Wil je een mooie lap stop over de workshoptafel? Wil je jouw boeken uitstallen? Wil je flyers uitdelen, zorg dan voor een bak waar het netjes in kan.
  5. Oefen de workshop van tevoren. Vraag desnoods een groepje mensen die jouw workshop wil uitproberen en vraag om feedback.
  6. Optioneel: verbind er een actie aan. Bijvoorbeeld: wie het beste korte verhaal heeft bedacht in de workshop, wint een exemplaar van jouw boek (laat deelnemers onderling stemmen welke het beste is). Wees vooral creatief in wat voor acties je eraan kan verbinden.

Goed om in gedachten te houden: voor een workshop kan je geld vragen (niet altijd, kijk naar de situatie, soms schrikt het mensen af om deel te nemen of wil de organisator van een evenement dat niet) en het is een mooie mogelijkheid om jouw boeken aan te prijzen (maar leg het er niet te dik op). Uiteindelijk ben jij zichtbaarder op een moeiteloze manier en plant je zaadjes voor meer verkopen van je boeken, of wie weet, aanvragen van je workshop. En wanneer je een workshop eenmaal gegeven hebt, kan je het altijd hergebruiken! Je hoeft het wiel maar één keer uit te vinden.

Heeft deze blog jou geholpen, maar wil je er concreet mee aan de slag en kan je wel wat hulp gebruiken? Laat mij je helpen. Vraag een gratis Skype gesprek aan in de winkel of mail me via annemiek@jonasdubelaar.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.