De mailende schrijver

Ben jij een schrijver die tijdens het schrijven al nadenkt over hoe je je boek bij zoveel mogelijk mensen krijgt? Zo ja, mooi! Zo nee, dan raad ik je sterk aan verder te lezen, maar eigenlijk zou je dat in beide gevallen moeten doen.

De meeste schrijvers zijn “bang” wat er na publicatie gebeurt. Niet genoeg mensen die berichten delen, weinig goede recensies, kleine opkomst bij presentaties, kortom: de angst dat het niet aanslaat. Ik zeg niet dat je dit gevoel niet mag hebben, ik snap het heel goed. Alleen is er een verschil met het “nadenken” wat ik bedoel. Dat is namelijk geen angst, maar een plan van aanpak wat je allemaal kan doen om die angsten te sussen en ervoor te zorgen dat het wél aanslaat. Daarom ga ik vandaag in op één manier die je kan gebruiken: een mailinglijst.

Een mailinglijst is eigenlijk een nieuwsbrief. Het idee is dat je tijdens het schrijven mensen al warm maakt voor publicatie. Dat kan heel simpel beginnen bij de mensen die je al kent, zoals familie, vrienden en collega’s. Natuurlijk is het uiteindelijk de bedoeling dat het omslaat naar onbekenden. Maar waarom zouden zij zich zomaar inschrijven voor jouw nieuwsbrief? Er zijn immers zo veel auteurs. Hier een paar redenen, en ook een aantal dat jij kan beïnvloeden.

Iemand raadt het ze aan

Dit gebeurt alleen als mensen al iets van je hebben gelezen. Zo kan je mensen vragen om een deel te lezen van wat je al geschreven hebt en daar een recensie over te maken. Als het eenmaal gepubliceerd is, is het voor jou heel belangrijk om die lezers aan te sporen een recensie te schrijven op hun blog, bol.com, Hebban of Goodreads. Uiteraard moet je er dan voor zorgen dat je boeken overal te vinden zijn. Schrijf je in het Engels? Dan is Amazon ook van belang.

Ze hebben je al meerdere keren voorbij zien komen en zijn toch wel benieuwd geworden

Dit is het resultaat van hard werken. Voordat het gepubliceerd is kan het soms lastig zijn om zichtbaar te zijn. Wat je kan doen: flyers uitdelen, boekpresentaties plannen en promoten, een weggeefactie organiseren, een kleinigheidje geven aan mensen die het in de voorverkoop bestellen, recensies van jouw boek delen en alle ontwikkelingen delen (zoals: nieuwe website, mijn boek staat op Goodreads, deze boekhandel gaat mijn boek verkopen als het uit is etc.). Mensen kopen niet vaak een boek als ze er voor het eerst van horen, de kunst is om het meerdere keren onder de aandacht te brengen zonder dat het irritant wordt. Dat is het moment dat je mensen door kan verwijzen naar je nieuwsbrief: één keer in de zo veel tijd alles op een rijtje, dus geen spam, maar toch op de hoogte.

Het onderwerp/genre spreekt ze aan

Mensen zijn vaak enthousiast voor een bepaald genre of subgenre en als jij daarop aansluit heb je het makkelijker. Maar toch kijken mensen de kat wel eens uit de boom, boeken zijn duur als je er veel van wil aanschaffen. Nodig ze eerst uit voor je nieuwsbrief, dan leren ze jou kennen en vertrouwen en als ze dan aan hun favoriete genre denken, denken ze eerder aan jouw boek.

Er staat iets tegenover

Soms hebben mensen wel interesse, maar moeten ze nog overgehaald worden. Als je iets weggeeft als dank dat ze zich inschrijven is de kans groter dat mensen dat ook doen. Dat kan een hoofdstuk zijn, of automatisch een gesigneerd exemplaar als ze je boek aanschaffen. Wees creatief, maar vraag ook rond wat mensen zou overtuigen. En als je het echt niet weet, kijk dan eens rond in een boekengroep op Facebook waar mensen enthousiast van worden.

Dan nog één ding: als je lijst groeit is het niet handig om handmatig alle mails te versturen. Gebruik een mailprogramma zoals Aweber of Mailchimp. Zoek op Youtube of Google hoe je er mee aan de slag kan, ik vond het zelf na een paar keer klooien makkelijk te leren. Zorg er alleen wel voor dat iemand voor jou een inschrijfformulier op je website plaatst als je dat niet zelf kan.

Ik hoop dat je vandaag een concreter beeld hebt gekregen wat je allemaal voor je (toekomstige) boek kan doen. Ken jij iemand die hier ook van kan leren? Dan zou ik het erg waarderen als je hem/haar wijst op mijn blogs. Ik publiceer elke 2e zondag van de maand blogs met auteurtips voor jonge ambitieuze schrijvers.  Schrijf je in en je mist ze nooit. Heb jij het meeste wel gelezen, maar kom je er nog niet uit? Dan geef ik ook persoonlijke begeleiding.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.