Een boek uitgeven in 2019

Het jaar is nog niet voorbij, maar met de feestdagen gaan de dagen zo snel dat het 2019 is voordat je “btw-verhoging” kan zeggen. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar voor mij was 2018 een verschrikkelijk druk jaar. Zo druk, dat ik vrees dat ik geen enkel verschil ga merken als de klok 0:00 slaat op 1 januari. 

Dit was wel een kleine “wake-up call”, want als je serieus bent over goede voornemens, of als je een bedrijf hebt, dan denk je na over wat je het volgende jaar wil bereiken. Daarmee wil ik niet zeggen dat ik dat niet doe, ik ben immers bezig met meerdere publicaties in 2019, maar ik vond dit een goede gelegenheid om mensen op weg te helpen die in 2019 een boek uit willen brengen.

In deze blog zet ik een paar basiselementen uit waar je aan moet denken bij het uitbrengen van een boek. Hierbij maakt het niet uit of je selfpubber bent of bij een traditionele uitgeverij zit, alleen wat je eruit haalt kan verschillen. Spoiler: dit is een langere blog dan normaal, zie het als een kerstspecial.

Ten eerste wil ik je attenderen op de btw-verhoging volgend jaar, van 6% naar 9%. Dit is nog niet definitief, maar wel waarschijnlijk. Als je jouw boeken zelf uitgeeft, heb je hier (hopelijk!) al over nagedacht en een keuze gemaakt: verhoog jij je prijs of neem je de kosten voor eigen rekening? En daarbovenop komt ook een verhoging van verzendkosten. Een gepubliceerd auteur kan zijn royalties zien afnemen.

Dan nu waar je op moet letten bij het uitgeven van een boek. Ik ga er in dit voorbeeld van uit dat het manuscript al afgerond is. Het kan zijn dat niet alle verantwoordelijkheid bij jou ligt, maar het is altijd fijn om inzicht te hebben in het proces.

Product

1) Tekstredactie

Ik spreek regelmatig met mensen die nog nooit van het woord “redactie” hebben gehoord, of het alleen associëren met de redactie (personen) van een krant, dus ik licht dit kort toe. Redactie kan ook de bewerking van een tekst zijn. In het geval van tekstredactie wordt gekeken naar de inhoud: kloppen de feiten, hoe zit het met de spanningsboog, is het verhaal geloofwaardig etc. Hiervoor kan je proeflezers regelen en een redacteur inhuren.

2) Eindredactie

Als het verhaal inhoudelijk goed in elkaar zit, is het tijd voor eindredactie. Dit gaat over spelling, grammatica en leesbaarheid van de tekst. Hier wordt jouw tekst helemaal opgepoetst, zodat het lekker en foutloos leest.

Opmerking: de scheiding van deze vormen van redactie is niet altijd even duidelijk. Als je het echt goed wil doen, schakel je twee verschillende personen in voor tekst- en eindredactie, maar sommigen houden het alleen op proeflezers en eindredactie. Ik zie je al een gezicht trekken: “Ik ga dat toch allemaal niet doen, kost me te veel geld”. Bekijk het eens anders: hoe veel gaat het je opleveren als je het wel doet? Geloof me, het is het waard. Het beste advies wat ik je kan geven is dat je op z’n minst eindredactie laat doen door een professional. Die haalt er dingen uit die jij over het hoofd hebt gezien en neemt je ook nog eens werk uit handen.

3) Boekopmaak

Uit eigen ervaring weet ik dat het niet makkelijk is om zelf te ontdekken wat allemaal nodig is voor een boek, en deze stap wordt vaak over het hoofd gezien. Nadat je manuscript door de redactie is gegaan, heb je alleen nog maar de tekst bewerkt. Dit betekent niet dat je boek persklaar is! Naast spelling etc. zijn er tekstuele elementen die netjes opgemaakt moeten worden. Zo wordt een tekst “uitgelijnd”, waarbij je ook moet denken aan zaken als een afbrekingsstreepje. Dit hoef ik je niet uit te leggen, want dit ga je toch niet zelf doen? Lekker uitbesteden aan een professional: boek opmaken en persklaar maken. Dan is je boek klaar om naar de drukker gestuurd te worden.

4) Omslag

Of toch niet! Om de lezer uit te nodigen jouw “tekst” eens uit te proberen, heb je een omslag nodig. Dit is de achterflaptekst, waarmee je de lezer met zoete woorden lokt en de cover, waarmee je visueel aandacht trekt. Dit is het grootste marketingmiddel van een boek! Onderschat de waarde hiervan niet en aarzel dus ook niet om hier geld en energie in te stoppen, want het betaalt zich dubbel en dwars terug.

Uitgeven

1) Registratie

Wat doorgaans ook op de achterflaptekst staat is een ISBN en bar-code. Hiermee is je boek vindbaar. Tegenwoordig kan dit via het CB (Centraal Boekhuis) en isbn.nl. 

Als je jouw boeken in de boekhandel en online (vindbare…) verkooppunten wil, zal je je boek sowieso moeten registeren bij het Centraal Boekhuis. Hiermee komt je boek op bol.com en kan je het boek toevoegen op Hebban.nl. Dit kost je wel een paar tientjes per maand, dus ik kan me voorstellen dat je na al mijn gezeur over “dit moet je betalen!” denkt, nou nu wordt het een beetje veel. Dat is geheel terecht. 

Wat je kan doen is wachten zoals ik, totdat je genoeg inkomsten hebt dat je de kosten van het CB kan veroorloven, of je kan je aansluiten bij de uitgeversgroep Nimisa. Of je bent een rijke tata en dit is geen probleem voor je. Kan ook. Als je zelf je boeken via je bedrijf uitgeeft, zal je je moeten registeren bij het Commissariaat voor de Media, dat de Wet op Vaste Boekenprijs handhaaft en ben je belastingplichtig. Let wel op de kleine ondernemersregeling wanneer je wel en niet belasting hoeft af te dragen. Je moet sowieso je cijfers doorgeven. Vanwege de ruimte die ik in deze blog al gebruik leg ik dit niet verder uit, maar als je daar vragen over hebt kan je me altijd benaderen via social media of annemiek@jonasdubelaar.com.

2) Stichting de Lira

Ik heb het steeds maar over kosten, maar hier is je reddende engel. Wanneer je jouw boeken naar NBD Biblion hebt ingestuurd en zij een recensie hebben gemaakt, op basis waarvan bibliotheken jouw boeken inkopen, krijg je leenrechtvergoedingen mits je je bij de Lira bent aangemeld. Zij berekenen elk jaar het bedrag dat jij krijgt van het aantal uitleningen van jouw boeken. Dit is gratis, de stichting is er voor ondersteuning.

3) Brochure

Het is voor uitgeverijen gebruikelijk om een lente- en herfstbrochure op te sturen naar boekhandels van de boeken die gepland staan, zodat zij kunnen beslissen welke ze inkopen. Persoonlijk doe ik dit niet, omdat ik alleen mijn eigen boeken uitgeef en dat een vrij kale brochure zou opleveren, maar ik wilde dit toch genoemd hebben. Als deze stap voor jou ook nog te groot is, kan je boekhandels benaderen voor consignatie (“wij betalen uit wanneer we een exemplaar verkocht hebben”). Dit wordt weinig geaccepteerd, dus wil je na een tijdje meer: regel een brochure.

Ben jij van plan volgend jaar een boek uit te geven? Dan hoop ik dat dit je richting heeft geboden. Op naar een fantastisch 2019! Over welk punt had jij nog niet nagedacht?  En waar zou jij meer uitleg over willen?

One Reply to “Een boek uitgeven in 2019”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.