Help, mijn boek is onprofessioneel!

Als selfpubber is het moeilijk om te weten wat je niet weet. Zeker in het begin. Ik kan me nog herinneren hoe trots ik was toen ik twee boeken had uitgebracht en erachter kwam dat de pagina’s niet uitgelijnd waren. Tja, niet over nagedacht, geen professional ingeschakeld om het boek op te maken. Ik kon mezelf niet meer serieus nemen en ik stond niet meer achter mijn product, want ik vond het niet professioneel genoeg meer.

Dit soort gebeurtenissen zijn te voorkomen, maar het is lastig als je dit van tevoren dus niet kan bedenken (wat ook helemaal niet vreemd is). Als jouw doel is om veel boeken te verkopen, dan werkt het in je voordeel om jouw boek zo professioneel mogelijk te maken. Ook nemen anderen jou dan serieus en misschien nog belangrijker: jijzelf ook. Mensen die dicht bij jou staan merken het misschien niet op of zeggen er niets van, maar het moment dat je een recensie krijgt met “er staan te veel spelfouten in” of “het ziet er amateuristisch uit” is niet leuk. Dat wil ik jou dus besparen.

Ik heb wel eens eerder een blog geschreven over waar je volgens mij echt in moet investeren om een mooi boek neer te zetten, maar deze keer ga ik iets meer de details in. Dit zijn namelijk niet per se dingen die jij moet doen, maar waarvan ik denk dat het voor jou handig is om te weten, zodat je erop kan letten dat dit in het eindproduct wordt opgenomen.

Cover

  1. Voor een onbekende schrijver kan je beter opvallen met je titel dan met jouw naam, zorg ervoor dat de titel van een groter lettertype is
  2. Toon duidelijk wat het genre is, je kan inspiratie opdoen door covers op te zoeken van boeken binnen het genre dat jij schrijft
  3. Zorg ervoor dat de cover er ordelijk en geïntegreerd uitziet, d.w.z. dat het niet te druk is of elementen heeft die niet goed bij elkaar passen

Achterkant

Er zijn meerdere manieren om de achterkant in te delen, dus ik doe hier een aantal suggesties. Vraag vooral in het commentaarveld na of iets wat jij in gedachten hebt ook kan.

  1. Auteursfoto: het beste is als dit een portretfoto is en niet te veel afleidt van de tekst, maar wel representatief is voor wie jij bent
  2. Flaptekst: hou het onder 150 woorden en geef aan waar de spanning in zit in het boek, zodat je lezers uitnodigt het te kopen en lezen. Lijn deze tekst uit aan beide kanten, zodat het er recht en netjes uitziet
  3. Barcode met ISBN: dit is noodzakelijk als je je boek in boekhandels wil hebben en oogt zeker een stuk professioneler dan zonder
  4. Uitgeverijnaam. Ik heb dit nog niet, omdat ik bang was voor het stereotype dat bij selfpubber komt kijken, maar het is beter om het er wel op te hebben, ook als je niet bij een reguliere uitgeverij zit

Binnenkant

  1. Voorblad: hier staat het jaar van copyright, het ISBN van je boek, iedereen die eraan meegewerkt heeft en functie (bv. Naam, cover designer, Naam, opmaker binnenwerk, Naam, redacteur). Handig is ook om jouw website erbij te zetten
  2. Titelpagina
  3. Inhoudsopgave
  4. Hoofdstukken, elk beginnend op een nieuwe pagina en met “inspringing” bij dialogen en nieuwe alinea’s
  5. Paginanummers
  6. Uitgelijnde tekst, met correcte woordafbreking (streepjes)

Eventueel kunnen een voorwoord en nawoord toegevoegd worden.

Als je deze dingen voor elkaar hebt, waar je overigens wel professionals bij nodig hebt die je boekopmaak doen, je tekst redigeren en je cover ontwerpen, dan heb jij een prachtig boek neergezet waar je trots op kan zijn en goed verkoopbaar is.

Ik hoop natuurlijk dat dit overzicht waardevol voor jou is, maar het kan zomaar zijn dat je nog vragen hebt. Stel ze hier op de blog of stuur een mailtje naar annemiek@jonasdubelaar.com en ik help je graag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.