Interactie met (potentiële) lezers

We moeten praten. Over hoe we als auteurs en selfpubbers marketing op boeken toepassen. Tot mijn ergernis ontvang ik regelmatig enthousiaste berichten van collega-auteurs om te vragen of ik hun boek wil kopen of naar een boekpresentatie wil komen. Op zich niks mis mee, het genrewereldje is in Nederland niet makkelijk voor een beginnende of onbekende auteur. Ik weet er alles van.

Toch vraag ik mij af: als ik mensen wil helpen, waar komt dan die ergernis vandaan? Eigenlijk weet ik het antwoord heel goed: het komt omdat men mij iets vraagt zonder een oprechte poging om zich in mij te interesseren. Kort gezegd: het is alleen maar zenden. Ik krijg dit soort berichten van mensen die 1) nog nooit met mij gesproken hebben, op social media of in het echt 2) nooit mijn posts leuk vinden of erop reageren. Dit vind ik noodzakelijk, omdat ik anders geen beeld heb van die persoon en er zijn gewoonweg te veel boeken die om aandacht schreeuwen en dat vast verdienen, maar dat betekent dat ik keuzes moet maken. En dan ga ik niet voor een boek wat ik niet ken van iemand met wie ik nog nooit gesproken heb.

Daarom is een band ontwikkelen belangrijk. Als mensen jou en je boek leuk vinden, willen ze meer en van harte. Dan zijn ze bereid om te reizen naar een evenement, om geld aan je uit te geven en de tijd te nemen om een recensie te plaatsen, met anderen erover te praten. Zo kan jouw invloed zich ook uitbreiden, want wees eerlijk: wil je echt elke keer zo veel mensen moeten aanspreken voor een nieuw boek e.d. als mensen dat graag voor je doen en dat jou tijd en energie bespaart?

Een hechte band met lezers creëert een solide fanbase, eentje waarvan jij blij wordt, nieuwe inzichten krijgt en die jouw boek introduceren aan anderen. Dit lijkt mij vóór verkopen te gaan. Natuurlijk wil je graag je boek verkopen, maar dit balletje gaat vanzelf rollen wanneer je fans hebt. Dit kost alleen tijd, dus je kan ongeduldig worden. Ik merk dat er uit deze ongeduldigheid een soort honger tevoorschijn komt, waardoor mensen hun boek gaan aansmeren bij mensen. 

Wat bedoel ik met aansmeren? Alles waarbij je meer vraagt dan de band die je met een persoon hebt tegen opgewassen is. Stel je komt iemand tegen op straat en die vraagt jou uit het niets om naar een evenement te komen voor een product dat je niet kent. Zou je dat echt doen? Er zijn vast mensen die dat doen, maar de meesten zullen geen tijd en/of geld hebben, en daarbij is het een onredelijke vraag.

Dus hoe kan je een goede band creëren?

1) Introductie

Alsjeblieft! Geef een introductie van waar je boek over gaat! Het is bizar hoe veel mensen dit niet doen. Hoe was je van plan iemands interesse te wekken? Het feit dat je een boek hebt geschreven is niet zo speciaal als je denkt. Hard? Kijk maar naar de cijfers, elk jaar zijn er alleen al 412.000 boeken in de sectie algemene boeken beschikbaar. Dus geef mensen een kans om een mening te vormen over je boek voordat je iets van ze verwacht (aankoop of aanwezigheid). Je kan beter mensen vragen om je eerste hoofdstuk te lezen dan om zomaar iets te vragen wat JIJ nodig hebt. Het gaat niet om jou, het gaat om hun leeservaring.

2) Doelgroep

Ga geen mensen benaderen die hoogstwaarschijnlijk niet in jouw boek geïnteresseerd zijn. Als iemand geen horror leest gaan ze jouw horrorboek ook niet aanschaffen. Als iemand auteur is, hebben ze vast al een behoorlijke leesplank en zijn ze al druk genoeg met het schrijven en promoten van hun eigen werk. Je hoeft je niet te laten weerhouden om een poging te wagen, maar let een beetje op wie je in je netwerk hebt. De kans dat je iemand tegen je in het harnas jaagt is groter dan de kans dat jij er voordeel van hebt. Boeken verkopen gaat niet om hoe veel mensen je kan bereiken, maar hoe veel mensen jou en je boeken leuk vinden. Dat kan hand in hand, maar in je enthousiasme om iedereen te bereiken daalt je integriteit. Niet iedereen kan dat waarderen.

3) Branding

Om voort te zetten op het vorige punt: hoe mensen jou persoonlijk zien heeft óók invloed op je verkopen en populariteit van je boek. Je persoonlijkheid wordt weerspiegeld in je boeken en mensen voelen dat aan. Spui dus niet al je meningen op social media en ga respectvol met iedereen om. Dit spreekt voor zich, maar ik bedoel dus ook wanneer het moeilijk is. En dat is soms heel andere koek. Het gaat namelijk over je boek, je “kindje”, dus soms heb je wat meer geduld en tact nodig dan je van tevoren zou bedenken.

4) Zichtbaarheid

Laat je zien op evenementen die niet om jou draaien (dus geen boekpresentatie), zodat nieuwe mensen je kunnen leren kennen en fans je kunnen komen opzoeken. Zeker in Nederland is het genrewereldje lekker knus, dus je zal op een zachte manier een plek moeten zien te veroveren. Het zijn banden waar je niet zo snel tussenkomt, maar wanneer je een hechte band met de Nederlandse lezers hebt is dat alles waard. Praat op social media met lezers, recensenten en auteurs over het boekenvak en toon interesse in de ander.

Al met al gaat zowel verkopen als een fanbase creëren om sociale vaardigheden. Ik geloof dat je beter kan investeren in de band die je met lezers en auteurs hebt, dan focussen op je verkoopaantallen. Ik ben geen bestsellerauteur, maar ik krijg de meest schattige en nette mailtjes van kinderen die vragen stellen of me vertellen dat ze van mijn boek hebben genoten. En dat maakt mij blijer dan het aantal verkopen.

Hoe kijk jij tegen de band met lezers aan?

 (bron: https://www.leesmonitor.nu/nl/boekenvak#aanbod-nieuwe-titels-daalt).

Verhalenwedstrijden

Goh, een actueel onderwerp in plaats van een blog die je op elk gewenst moment kan lezen. Ik heb het je vaker verteld, maar ik ben er nog nooit op ingegaan als hoofdzaak op een blog: waarom is het een goede keuze om mee te doen aan een verhalenwedstrijd binnen het fantastische genre? 

Leerproces:

Dit is veruit het grootste voordeel. Je krijgt een enorme kans om te leren hoe het wereldje in elkaar zit en wat de kwaliteitseisen zijn van een verhaal. Vaak kan je, ook als je niet gewonnen hebt, bij de uitreiking aanwezig zijn en door te luisteren naar de organisatoren, sprekers en andere aanwezigen krijg je allerlei nieuwe inzichten.

Daarnaast leveren veel wedstrijden ook persoonlijke feedback. Hier kan je dus meteen zien wat je kan verbeteren. Ik zeg heel bewust kan: dit is slechts de mening van een lezer. Hoe professioneel die lezer ook mag zijn, er zijn altijd mensen die er anders over denken. Wijs commentaar niet af, maar je mag er best kritisch naar kijken als het gaat om bewuste keuzes die jij gemaakt hebt. Aan de andere kant kan je ook worden gewezen op zaken die je eerst niet zag en word je tijdens het lezen van die feedback voor een keuze gesteld: goed, daar leer je van!

Los van het inleveren van je verhaal is het schrijven ervan ook goed. Zo blijf je bezig en houd je je geest scherp. Misschien probeer je iets heel anders en merk je dat je het op serieuzere verhalen die je schrijft ook toe kan passen.

Zichtbaarheid:

Je zou het bijna een marketing tool kunnen noemen, deelnemen aan een verhalenwedstrijd. Je laat je gezicht zien op de uitreiking (wat ik je sterk aanraad te doen) en zo doe je belangrijke contacten op. Dit is niet het doel, maar wel een leuke bijkomstigheid. Misschien kom je mensen tegen die later goede vrienden worden: je deelt tenslotte een belangrijke interesse.

Maar ondanks dat marketing niet het doel is, kan je dat wel zo inzetten. Kondig aan dat je mee doet, feliciteer de winnaars en als je zelf hoog eindigt kom je een stuk geloofwaardiger over als schrijver. Elk moment dat je met potentiële lezers in contact komt is dat iets wat hen sneller overtuigt om jouw werk te kopen en te lezen. Een actieve schrijver komt veel verder dan een inactieve.

Eenzijdig beeld:

Hoewel het leerproces het alleen al waard is om aan tenminste 1 wedstrijd deel te nemen, is er ook een valkuil. Zeker als je dit nog niet eerder gedaan hebt of een beginnende schrijver bent met weinig/geen contact met andere schrijvers. Organisaties en juryleden zijn autoriteiten en kunnen intimiderend overkomen en het kan zijn dat je alles wat ze zeggen voor waarheid aanneemt. Natuurlijk is het wijs om naar ze te luisteren! Maar uiteindelijk geven zij slechts richtlijnen en is het ook goed om zelf je gezonde verstand te gebruiken.

Wat dat betreft vind ik verhalenwedstrijden lijken op talentenshows op de middelbare school: alleen de act die het best voldoet aan de richtlijnen zal winnen. Dat betekent niet dat jouw verhaal slecht is en dat er geen publiek voor is. Je kan ook eeuwig een verhaal blijven verbeteren, maar het is dan de vraag of het ooit bij de lezers terecht komt. Op een gegeven moment moet je er een punt achter zetten en tevreden zijn met wat je hebt. Commentaar krijg je altijd. Uiteindelijk denk ik dat een verhalenwedstrijd je kan helpen om je eigen stem te vinden en te sterken en tegelijkertijd kan groeien door toe te geven aan de terechte kritiek. Zelf de nuance kunnen vinden tussen feedback en jouw eigen plan zorgt voor de beste verhalen.

Dus hier een paar suggesties voor als je een gok wil wagen binnen het fantastische genre:

  • Harland Awards
  • Sweek
  • Edge Zero
  • NCSF

Als je denkt: waarom is dit zo’n klein rijtje? Helaas zijn dit jaar twee grote schrijfwedstrijden ermee gestopt, Trek Sagae en Fantastels. Maar als je op een andere manier dan met de bovenstaande wedstrijden je verhaal wil peilen, kan je altijd kleine en middelgrote uitgeverijen in de gaten houden: zij hebben vaak wedstrijden voor een verhalenbundel en dit heeft dezelfde voordelen zoals genoemd in deze blog.

Heb jij al eens meegedaan aan een verhalenwedstrijd? En wat zijn jouw gedachten hierover?

Vijf tips voor omgaan met kritiek

Is jou wel eens verteld dat je niet goed tegen kritiek kan? Mij zeker, hoewel ik dat zelf nooit zo zag. Dat maakt het nog moeilijker, want als je zegt dat het onzin is, bevestig je alleen maar dat je niet tegen kritiek kan. Maar toch denk ik dat ik ervan geleerd heb. Wanneer iemand iets zegt waarvan je denkt: “je slaat de plank volledig mis”, probeer eens dat bizarre scenario toch voor te stellen, al was het maar uit interesse. Ik heb zelf vaak ondervonden dat ik er iets van kon leren, ook al vond ik nog steeds dat mij dat niet goed weergaf. “Vijf tips voor omgaan met kritiek” verder lezen

Schrijven leer je gratis

Wil jij je schrijftalenten verbeteren en zoek je naar een cursus of een opleiding? Dan heb ik goed nieuws: hier hoef je geen geld voor neer te leggen. Sterker nog, je hoeft niet te gaan. Regelmatig duiken er nieuwe cursussen, schrijfacademies en wat dies meer zij, op. Misschien ben je overtuigd dat je alleen een goede schrijver kan zijn met een opleiding (wat dat dan ook moge betekenen). Ik zeg: onzin. “Schrijven leer je gratis” verder lezen

5 tips voor evenementen draaien

Verkopen. Ja, kom maar op! Een blog voor self-pubbers én regulier uitgegeven auteurs. Het maakt niet uit hoe je uitgegeven bent, je zal altijd meer verkopen van jouw prachtige boeken krijgen als je zelf ook initiatief neemt. In deze blog duik ik in op de praktische kant van evenementen regelen, gericht op auteurs in het fantastische genre. Dit doe ik zelf al zes jaar en ik heb de nodige tips en tricks opgedaan in die tijd. Sterker nog, bij mijn laatste evenement stond ik naast iemand die het voor het eerst deed. Pas toen werd het mij duidelijk dat sommige dingen voor beginners nog helemaal niet vanzelfsprekend zijn. Dus leer vooral van mensen die je voorgaan en bespaar jezelf tijd, energie en geld! “5 tips voor evenementen draaien” verder lezen

Actie is het wondermiddel

Het is niet makkelijk om te blijven schrijven. Dat kan omdat het niet genoeg oplevert, het te veel tijd inneemt of je het mentaal niet volhoudt. Maar voordat je opgeeft: probeer het eens op een andere manier. In deze blog vertel ik je hoe ik omga met tegenslagen of weerstand. Het is heel persoonlijk en ik kan alleen maar hopen dat jij hiermee uit de voeten kan. Dus, laat vooral in een reactie weten wat jij mist en waar jij graag een praktische oplossing voor wil. “Actie is het wondermiddel” verder lezen