Creatievelingen: de cijfers tellen ook!

Ben jij creatief? Voel jij je thuis bij taal, het creëren van verhalen, muziek, dansen, of handwerken? Herken jij je daar een beetje in? Dan durf ik aan te nemen dat de zakelijke kant van zelf een boek uitbrengen je minder trekt. Ook voor traditioneel gepubliceerde auteurs is het interessant om een kijkje achter de schermen te nemen.

Voor klassieke self-pubbers is het een noodzaak. Simpel: verzaak je de zakelijke kant, dan wordt jouw boek een flop. Je moet ervoor zorgen dat je op z’n minst break even draait (winst is gelijk aan kosten) en je moet belastingaangifte doen. Administratie laat ik even achterwege, want daar kan je altijd iemand voor inschakelen. Break even draaien is iets waar je ten minste zelf ook over na moet denken. Ik stel voor dat je deze blog aandachtig en langzaam leest als rekenen en economie niet je sterke kanten zijn. Kosten waar je rekening mee moet houden druk ik vet.

Ik neem mijn eigen boeken als rekenvoorbeeld. Het is soms lastig om een prijs voor je boek te bepalen. Je hebt misschien gehoord dat ze in het Engels goedkoper zijn, en dat ze in België geen Wet op vaste Boekenprijs hebben, waardoor de prijs kunstmatig hoog wordt gehouden. Ik heb voor mijn boeken gekeken naar 1) het aantal pagina’s 2) het genre 3) de doelgroep (leeftijd, mannen/vrouwen). Deze drie factoren geven je een gemiddelde wat je vaak terug ziet. Dit kan je als leidraad nemen voor het prijzen van jouw boek. Mijn boeken kosten €19,95.

Elke keer als iemand een boek van mij koopt, is dat mijn omzet. Elke keer als ik een boek verkoop via een (online) boekhandel krijg ik €11,58. Dit bedrag komt vanwege de boekhandelskorting. Ook als je niet jouw belasting zelf regelt, moet je dit meerekenen als je je winst wil bepalen. Als je het echt goed wil doen, neem je de omzetbelasting er ook in mee, maar dat gaat erg in op de details, zeker als je in het begin in de eerste belastingschijf zit. Het belastingpercentage voor boeken is lang op 6% geweest, maar is sinds dit jaar verhoogd naar 9%. Op €19,95 komt dat neer op €1,80 per boek aan belasting. Dit zijn de standaardkosten die iedereen kwijt is per boek. In totaal komt dit neer op minimaal €1,80 tot maximaal €10,17 aan vaste kosten per boek. Het verschil hierin is of iemand het direct bij jou koopt (als je het zelf publiceert) of via de boekhandel verkocht wordt.

Dan heb je nog variabelen die kunnen verschillen per uitgever of zelfs per boek. Deze kosten liggen in de cover, redactie, boekopmaak en het drukken van het boek. Het bedrag waar je uitkomt is afhankelijk van 1) hoe hoog de kosten van deze variabelen zijn 2) hoe veel boeken je inkoopt (hoe groot de oplage is). Deze kosten moeten per boek lager zijn dan €9,78 (€19,95 – boekhandelskorting en belasting) om nut te hebben (totaal aantal kosten / aantal ingekochte boeken). In Nederland in kleine oplagen drukken heeft bijvoorbeeld weinig zin. Stel je koopt 100 boeken in voor een kostprijs van €500.- . Dat is €5,- per boek aan drukkosten boven op de vaste kosten.

Sommige kosten kan je na een bepaald aantal verkochte boeken achterwege laten: deze kosten heb je er dan “uit” / terugverdiend. Stel je hebt een cover laten maken voor €300,- dan moet je 23 boeken zelf verkopen om uit de kosten van de cover te zijn (€13,15 winst per boek). Dit zijn 63 boeken als je alles via een boekwinkel zou verkopen (€4,78 winst per boek). Als je dit voor alle factoren uitrekent, kan dit je helpen te bepalen hoe veel boeken je in wil kopen, of dat je het liever POD wil doen of wat je maximaal bereid bent uit te geven aan een cover.

Hiernaast kan je de kosten van het inkopen van een titel, ISBN en bar-code ook meerekenen, maar die heb je er ook al vrij snel uit. Belangrijk om te noemen: de drukkosten zijn een van de hoogste kosten, samen met de cover en redactie. Drukkosten wil je het liefst rond of onder de €5,- houden, want je ziet het: in het ergste geval heb je dan “maar” €4,78 aan winst. Dit is meer dan wat auteurs doorgaans krijgen bij een traditionele uitgeverij, maar schamel als je kijkt naar de kosten die je zelf moet dekken. Ik zou het afraden de drukkosten boven de €7,- te laten komen, zelfs als je een boek alleen maar uitgeeft zodat het bestaansrecht heeft en je geen winstoogmerk hebt.

Ik heb je de basiselementen uitgelegd van de financiële kant van boeken aan de hand van een voorbeeld. Heb jij hier vragen over? Wil je dat ik het voor jou uitreken? Was dit te simpel en wil je meer? Laat dan een reactie achter of vraag een gratis skypesessie aan in de winkel.

10 adviezen voor auteurs in spe

2018, weer een nieuw jaar en we staan in januari nog maar aan de start. Dit jaar heeft nog alle mogelijkheden, waarin elke dag een goede dag is om iets op te pakken. Deze blog richt ik op jou, als jij een tiener bent (misschien wel wat ouder?) die schrijft, of wil schrijven, maar nog geen boek af heeft of een publicatie in het vooruitzicht heeft. Ik vroeg mezelf af: wat kan ik als advies voor iemand die nog aan het begin van zijn/haar carrière staat – of dat nu schrijven wordt of niet – meegeven, waardoor je overzicht hebt van wat er moet en kan.

Dit jaar is het bijna tien jaar geleden dat ik mijn middelbare school startte. Ik had een interesse in schrijven, maar was er op dat moment totaal niet mee bezig. Ik was nog veel te veel bezig met mijn plek vinden, totdat ik doorkreeg dat ik altijd mijn eigen plek kon zijn en ik trots mocht zijn dat ik anders was. Ik sportte, speelde muziek en een klas later: schreef. Vanaf dat moment had ik voor mezelf besloten: ik wil een bestselling author worden.

Herken jij je hier in? Want dan wil ik je graag mijn ervaring meegeven, als je bereid bent te luisteren.

  • Leg jezelf geen onnodige druk op: schrijven gaat het beste als je het leuk vindt.
  • Stel doelen, maar geen hoge verwachtingen: ik wilde op mijn twintigste al beroemd zijn, maar inmiddels heb ik geleerd dat het allerbelangrijkste is dat jij achter je werk staat, niet hoe snel dat ter wereld komt.
  • Schrijf belangrijke plotpunten op en doe research: je wil immers niet van iemand horen dat er iets niet klopt aan je verhaal. Daarbij, diepgang wordt door lezers ERG gewaardeerd.
  • Lees: verruim je blik in jouw genre. Zoek op tot waar de randen gaan en dan kan je bedenken hoe jij nog verder kan gaan.
  • Zoek een schrijfcoach: het is gewoon fijn om niet alles zelf uit te hoeven zoeken en een helpende hand te krijgen, hoe sneller je leert, hoe meer deuren voor je open staan.
  • Wees af en toe streng naar jezelf: als je wil dat jouw boek er komt, zal je het moeten schrijven. Je mag er zo lang doen als je wil, maar het zou toch jammer zijn als het pas over dertig jaar op de markt ligt. Dat betekent af en toe geen spelletje doen, ook al wil je dat heel graag.
  • Vraag voor zo veel mogelijk feedback van andere auteurs en lezers: iedereen valt andere dingen op en jij kan kiezen waar je van wil leren. Ik raad je aan mee te doen aan schrijfwedstrijden.
  • Bouw een netwerk op van mensen in het boekenvak: auteurs, uitgevers, redacteuren, marketeers, bloggers, recensenten. Het is een enorme steun om mensen in je omgeving te hebben die dezelfde interesse hebben als jij, en er komt waarschijnlijk een moment dat je iets voor elkaar kan betekenen.
  • Verdiep je eens in de manieren van uitgeven: zelf uitgeven of opsturen naar een traditionele uitgeverij? Kijk hier objectief naar, weeg voor elke manier de voors en tegens af.
  • Schrijf, schrijf, schrijf: bouw ervaring op, dat beloont zich vanzelf.

Dit is helaas geen gegarandeerde succesformule, wel kom je hier al een heel eind mee! Je hoeft niet alles in een keer te doen, sterker nog: focussen op 1 ding zorgt ervoor dat je dat sneller kan leren/toepassen dan van alles een beetje. Heel veel succes met schrijven! En vergeet niet er lol in te hebben.

Aan welk advies zou jij dit jaar willen werken?

Hoe kies je een cover?

Maar al te vaak zie ik covers voorbij komen die door de auteur zelf gemaakt zijn en dat is te zien. Ik vind het curieus dat zij denken dat het echt een goede manier is. Vaak doen ze het zelf om geld te besparen. Maar voel je niet te snel aangesproken, dit speelt zich vooral in Amerika af, waar de Nederlandse markt zich heel anders gedraagt. Toch zette me dit aan het denken: wat weten wij (auteurs) van een cover maken? Vandaag wil ik je graag een aantal punten geven die bedoeld zijn om je na te laten denken. Dit is vanuit het perspectief van de selfpubber, maar kan ook waardevol zijn in de gesprekken met je uitgever als je je boek traditioneel laat uitgeven.

Wie?

Zelfs als je bij een traditionele uitgeverij zit, is er vaak toch ruimte om een cover designer aan te dragen, mocht er iemand zijn die sterk jouw voorkeur heeft. Dus, hoe vind je die?

1) Je kan covers bekijken van andere boeken in het genre dat je schrijft. Vergeet niet de naam op te zoeken op de omslag.

2) Je kan rondvragen in jouw netwerk of iemand goede suggesties heeft.

3) Je kan online, bijvoorbeeld op sites waar specifiek graphic designers aanwezig zijn, browsen op designers binnen jouw genre. Een van de sites waar je op kan kijken is fiverr.com, maar ook op Facebook (groepen en pagina’s) zijn er goede te vinden.

Wat?

Bij het proces van het maken van een cover zijn er een aantal dingen waar je op kan letten, zelfs als jij het niet zelf maakt:

1) Is de verdeling van tekst overzichtelijk en legt het de focus op het belangrijkste onderdeel? (ahum, de titel).

2) Is er een foto van jou op de achterkant? Ja, dat is nog iets: het aanleveren van het bestand voor de cover is inclusief de rug en de achterflap. Verder heeft het ook een bar-code met ISBN nodig.

3) Heef het bestand een paar mm extra zodat het om de kaft kan zonder dat de cover scheef komt te zitten?

4) Is de DPI (resolutie) hoog genoeg? (minstens 300 DPI)

5) Blijf binnen het genre. Het is goed om kritisch en onderscheidend te zijn, en clichés te vermijden, maar als je boek niet het genre wat je schrijft uitstraalt is het erg lastig om je boek in de handen van jouw doelgroep te krijgen.

Hoe veel?

Wat ik wel zie aan Amerikaanse invloed in Nederland is een bepaalde terughoudendheid wat betreft veel geld uitgeven. Er is alleen een verschil tussen duur en veel geld. Voor het maken en opmaken van een foto kan je een lagere prijs verwachten dan een compleet zelfgemaakt fantasy design. Een redelijke prijs voor goede kwaliteit is rond de €400,- Misschien veel geld, maar vergeleken met alle hoge kosten die verbonden (kunnen) zijn rondom het productieproces van een boek is dit het het meest waard. Naar mijn mening ben je niet serieus over je boek als je de prijs belangrijker vindt dan de kwaliteit van de cover. Dat is uiteindelijk de eerste indruk. En als je wil verkopen kan die eerste indruk allesbepalend zijn. Dus als je zelf geen werk of ervaring hier in hebt, zou ik je sterk aanraden wél die investering te doen: van alle investeringen die je kan doen loont alleen goede redactie beter.

Iedereen kan schrijven

Denk of zeg jij wel eens: “Ik snap niet dat mensen een heel boek kunnen schrijven, respect!” ? Of heb jij dyslexie, spreek je beter dan je schrijft, of ben je blind? Heb je een andere reden waarom je denkt niet te kunnen schrijven? Vandaag wil ik je graag overtuigen dat ook jij kan schrijven.

Vorig weekend mocht ik een workshop schrijven geven als onderdeel van het goede doel om geld in te zamelen voor het vervoeren van kinderen naar scholen in Burkina Faso. Dit was in Noordwijk en ik had er niet bij stilgestaan in welke taal ik dat zou kunnen doen, dus ik deed het in het Nederlands. Een ruime tijd nadat ik mijn workshop had gegeven kwam een Amerikaanse man, Martin, op mij af die mij heel graag wilde spreken. Verbaasd, maar geïntrigeerd ging ik het gesprek met hem aan.

Het bleek dat hij zelf auteur was, van een technisch boek, en hij was zeer geïnteresseerd in wat ik te zeggen had, maar hij had mijn workshop niet verstaan. We hebben het vooral gehad over de manier van schrijven. Ik vertelde hem dat schrijven voor mij natuurlijker is dan spreken, dat ik me via dit medium mezelf beter kan uiten. Voor hem was dat precies andersom. Hij was dan ook behoorlijk wat obstakels tegengekomen, totdat iemand zei: “Je bent zo goed in praten, waarom neem je je stem niet op?”. Misschien heb je er wel van gehoord, programma’s die jouw woorden omzetten op de computer (wat je natuurlijk zelf nog even moet checken). Je kan ook iemand anders vragen het voor je op te schrijven.

Creativiteit gaat niet alleen over inhoud, maar ook de vorm. Creatief zijn betekent voor mij onder andere oplossingsgericht denken. Los van fysieke uitdagingen kunnen andere obstakels zijn dat je weinig tijd hebt, je het nog nooit geprobeerd bent of dat je ontmoedigd bent door tegenslagen in het schrijven. Ik roep je op door te blijven zoeken naar een manier die schrijven voor jou wel mogelijk maakt.

In deze blog wil ik je wijzen op een oplossing voor als 1) spreken je sterke kant is en 2) als je moeite hebt tijd hiervoor vrij te maken. Voor meer over punt 2 verwijs ik je naar een andere blog waar ik het hier ook over heb.

1) Je kan dus schrijven door te spreken, als dat je makkelijker af gaat. Het meest nauwkeurige programma is “Dragon – naturally speaking”. Je kan hier een introductievideo zien. Via een microfoon verschijnen je worden dan als tekst. Hierdoor hoef je je geen zorgen te maken over wat je schrijft, maar alleen over wat je zegt en dat is tenslotte je sterke kant. En nog mooier: wat je gezegd hebt kan je meestal niet terugdraaien, maar wel op deze manier. Als je gesproken woorden op zwart en wit staan kan je het zelf nog bewerken.

2) In elk ander geval is het een kwestie van oefenen, maar wat als je geen tijd hebt? Dat werkt net zoals zin: dat moet je maken. Ik geloof niet dat je in een week geen minuut vrij kan maken om te schrijven. Neem mijn normale maandag: 8:00 uur op, van 9:00-17:00 op de universiteit, om 19:00-21:00 werk (reistijd is in totaal zo’n 2 uur) en dan ben ik 22:00 weer een keer thuis. En als ik echt in the flow zit ga ik dan ook nog schrijven. Naar mijn werk neem ik de bus, en hoewel je misschien al denkt: “Ik ga toch niet in de bus schrijven? Dat hobbelt zo”. Nou… ik doe het. En ik schrijf juist dan op mijn snelst. Dus tijd vrijmaken kan, ik heb zelf zat uitgeprobeerd.

Misschien ken je NaNoWriMo (de hele maand november schrijf je als een gek). Ik heb voor mezelf gevonden dat consistenter werken voor meer resultaat zorgt dan heel veel in korte tijd. Veel mensen haken af bij NaNoWriMo omdat het te veel in een keer is, het is op dat moment te groot voor hen. Ik wil je alvast even inlichten dat ik op 1 december een Facebookgroep op ga richten met schrijfchallenges. Hierin begin ik met alle deelnemers aan een challenge die ik zelf ook eerder gedaan heb voor een maand lang. Daarna is er een maand rust. Dus 6 challenges in een jaar, allemaal anders. En dan denk ik wel dat er eentje tussen zit die voor jou werkt. Dus hou mijn Facebook en mail in de gaten, want we gaan een vliegende start maken voor het jaar 2018. En ja, juist in december, want we weten wat er gebeurt met de goede voornemens van januari…

Heb jij het idee dat je geen boek kan schrijven? Vertel me wat je tegenhoudt en dan gaan we samen aan een oplossing werken. Want ik geloof dat iedereen kan schrijven.

Waarom makkelijk als het ook moeilijk kan?

De droom van elke auteur: je boek wordt uitgegeven. Yes! Feestje! Maar het boek moet op de een of andere manier ook bij de lezer komen. Wat kan je daarvoor bedenken? Boekhandels, bibliotheken, evenementen, kranten, radio, recensies…

Ah, zo veel! Waar moet je beginnen? Ik heb altijd dat ik “verlam” als ik zo veel kan doen, maar niet weet waar ik moet beginnen. In ieder geval: begin. Dan leer je vanzelf wat de betere keuzes zijn. Aan de hand van mijn ervaring leg ik je uit wat je kan doen om je boek aan de man te brengen. Het eerste wat ik heb gedaan is mijn boek presenteren op relevante evenementen, zoals Fantasia Fest, Elfia en Castlefest. Maar ik liep al snel tegen een muur aan: sommige lezers wilden wel, maar hadden 1) geen geld meer over 2) konden bij mij niet pinnen 3) konden mij online niet vinden. Het was niet zo dat ik niet online te vinden was: ik had een facebookpagina, een eigen website, twitter… Maar dat zat niet in hun referentiekader van “vindbaar”. De meesten (of dat nou boekhandels of lezers zijn) denken aan andere manieren: bol.com, AKO, Bruna, CB, bibliotheken. Daarom moet jij er meer moeite in steken, zodat potentiële lezers jouw boek makkelijker kunnen vinden.

Dit waren barrières voor de lezer. Overigens ook voor de boekhandelaar. Het Centraal Boekenhuis is hét distributiepunt voor boeken in Nederland. Als je uitgegeven bent bij een traditionele uitgever hebben zij dit voor je geregeld, anders moet je het zelf doen. Ja, moet, want een aansluiting bij het CB is cruciaal. Als jij een boekhandel binnenstapt zonder dat ze jouw boek bij het CB kunnen vinden, is de kans heel groot dat ze je boek niet opnemen. De boekhandelaar heeft helaas geen tijd om individuele auteurs op te zoeken en via hen de boeken te bestellen. Ik heb wel een aantal contacten die bij mij zouden bestellen, maar ook zij vinden het CB uiteindelijk handiger. Daarbij is het ook belangrijk op te merken dat je dan ook automatisch via bol.com te vinden bent als je boek bij het CB ligt. Twee vliegen in één klap.

Dan bibliotheken. Dit duurt altijd langer dan een CB-aansluiting, omdat het boek gelezen en gerecenseerd kan worden. Let wel, NBD Biblion (de overkoepelende organisatie voor de bibliotheken in Nederland) neemt niet alles zomaar aan. Recensies kunnen tegenvallen omdat je best wel eens een recensent kan hebben die jouw genre niet leuk vindt. Maar het is altijd de moeite waard om het naar Biblion te sturen. Dit kan de uitgever ook voor je doen, maar als je daar vragen over hebt, benader je uitgeverij vooral. Hiermee bereik je een groter publiek en kom je mensen tegemoet die niet zo veel geld hebben om telkens weer een boek te kopen. Daarbij, als je lid bent bij de Lira, krijg je ook leenrechtvergoeding.

    PS geef jij je boeken zelf uit of overweeg je het? Als je wil kan ik je helpen deze zaken op orde te krijgen. Kies daarvoor voor een gratis skype-gesprek in de winkel.

Dit waren de twee belangrijkste instanties waar je rekening mee moet houden, maar er is uiteraard veel meer te doen. Alleen een aansluiting bij het CB is niet genoeg om je boek in de boekhandels te krijgen. Het loont om langs te gaan bij boekhandels en te vragen of ze je boek daar willen verkopen.

Zo kan je ook evenementen langsgaan. Dit kan een geweldige aanvulling zijn voor wat je uitgever doet, en is vaak de voornaamste bron van inkomsten voor startende auteurs of selfpubbers. Hiervoor is het handig dat je opvalt. Als je je kraam leeg staat met alleen stapels van één boek, oogt dat minder uitnodigend (je kan het bijvoorbeeld opleuken met doeken, kistjes op elkaar stapelen of posters ophangen). En als je mensen aan je kraam hebt, is het fijn als mensen kunnen pinnen. Een pinapparaat hoeft niet heel duur te zijn, en je betaalt slechts een klein percentage voor de dienst. Meestal heb je wel een mobiel met data nodig. Daar staat tegenover dat mensen je boek daar en dan kopen, en niet later weer vergeten: zo heb jij er meer controle over. Die controle heb je alleen bij de kraam, daarna niet meer. Daarom moet je zelf wat meer moeite doen, zodat het makkelijker wordt voor de lezer of boek-handelaar.

Wat doe jij om het makkelijker te maken voor anderen om je boek te kopen? En waar zou jij meer uitleg over willen?

Hoe krijg ik proeflezers?

Je hebt het maar moeilijk als schrijver. Er zijn zo veel dingen waar je rekening mee moet houden. Schrijf ik in de juiste tijdsvorm? Maak ik niet te veel spellingsfouten? Naar welke uitgeverij moet ik het sturen? Moet ik het niet zelf uitgeven? Hoe veel geld gaat me dat kosten? Hoe zorg ik ervoor dat mijn boek verkocht en gelezen wordt? En dan ga jij, Annemiek, mij vertellen dat ik over nóg iets na moet denken. “Hoe krijg ik proeflezers?” verder lezen

Redigeren tijdens het schrijven

Redigeer, nu! Wie luistert daar nu naar? Maar aan het eind van je boek zal je jezelf dit in je hoofd wel toe moeten schreeuwen, want hoewel niemand houdt van redigeren: het moet toch gebeuren. En die ene gelukkige die daar wel van houdt, behoort tot een fantastische genenpoel. Dat niemand in een keer een perfect manuscript neerpent weten we allemaal wel, maar in plaats van zulke vage statements neer te zetten wil ik het vandaag met je hebben over redigeren tijdens het schrijven. Ik geloof namelijk dat het weinig energie en tijd opslokt, maar je heel veel tijd en moeite bespaart als je aan het “echte” redactie proces toe bent. “Redigeren tijdens het schrijven” verder lezen

De kracht van suggestie

Op een of ander moment in je schrijverscarrière kom je de term “show don’t tell” tegen. Als je hier nog nooit van gehoord heb suggereer ik dat je je even online inleest, het is namelijk een veelvoorkomende term en volgens velen één van de basistechnieken die een schrijver moet beheersen. Wat ik je in dit blog eigenlijk wil meegeven is wat er achter zit: de kracht van suggestie. Dit is een vaardigheid waar ik men niet zo vaak over hoor, maar ik ben van mening dat je een stuk beter schrijft en als gevolg daarvan meteen show don’t tell kan toepassen, als je weet wanneer je iets niet direct hoeft te zeggen. “De kracht van suggestie” verder lezen