Interactie met (potentiële) lezers

We moeten praten. Over hoe we als auteurs en selfpubbers marketing op boeken toepassen. Tot mijn ergernis ontvang ik regelmatig enthousiaste berichten van collega-auteurs om te vragen of ik hun boek wil kopen of naar een boekpresentatie wil komen. Op zich niks mis mee, het genrewereldje is in Nederland niet makkelijk voor een beginnende of onbekende auteur. Ik weet er alles van.

Toch vraag ik mij af: als ik mensen wil helpen, waar komt dan die ergernis vandaan? Eigenlijk weet ik het antwoord heel goed: het komt omdat men mij iets vraagt zonder een oprechte poging om zich in mij te interesseren. Kort gezegd: het is alleen maar zenden. Ik krijg dit soort berichten van mensen die 1) nog nooit met mij gesproken hebben, op social media of in het echt 2) nooit mijn posts leuk vinden of erop reageren. Dit vind ik noodzakelijk, omdat ik anders geen beeld heb van die persoon en er zijn gewoonweg te veel boeken die om aandacht schreeuwen en dat vast verdienen, maar dat betekent dat ik keuzes moet maken. En dan ga ik niet voor een boek wat ik niet ken van iemand met wie ik nog nooit gesproken heb.

Daarom is een band ontwikkelen belangrijk. Als mensen jou en je boek leuk vinden, willen ze meer en van harte. Dan zijn ze bereid om te reizen naar een evenement, om geld aan je uit te geven en de tijd te nemen om een recensie te plaatsen, met anderen erover te praten. Zo kan jouw invloed zich ook uitbreiden, want wees eerlijk: wil je echt elke keer zo veel mensen moeten aanspreken voor een nieuw boek e.d. als mensen dat graag voor je doen en dat jou tijd en energie bespaart?

Een hechte band met lezers creëert een solide fanbase, eentje waarvan jij blij wordt, nieuwe inzichten krijgt en die jouw boek introduceren aan anderen. Dit lijkt mij vóór verkopen te gaan. Natuurlijk wil je graag je boek verkopen, maar dit balletje gaat vanzelf rollen wanneer je fans hebt. Dit kost alleen tijd, dus je kan ongeduldig worden. Ik merk dat er uit deze ongeduldigheid een soort honger tevoorschijn komt, waardoor mensen hun boek gaan aansmeren bij mensen. 

Wat bedoel ik met aansmeren? Alles waarbij je meer vraagt dan de band die je met een persoon hebt tegen opgewassen is. Stel je komt iemand tegen op straat en die vraagt jou uit het niets om naar een evenement te komen voor een product dat je niet kent. Zou je dat echt doen? Er zijn vast mensen die dat doen, maar de meesten zullen geen tijd en/of geld hebben, en daarbij is het een onredelijke vraag.

Dus hoe kan je een goede band creëren?

1) Introductie

Alsjeblieft! Geef een introductie van waar je boek over gaat! Het is bizar hoe veel mensen dit niet doen. Hoe was je van plan iemands interesse te wekken? Het feit dat je een boek hebt geschreven is niet zo speciaal als je denkt. Hard? Kijk maar naar de cijfers, elk jaar zijn er alleen al 412.000 boeken in de sectie algemene boeken beschikbaar. Dus geef mensen een kans om een mening te vormen over je boek voordat je iets van ze verwacht (aankoop of aanwezigheid). Je kan beter mensen vragen om je eerste hoofdstuk te lezen dan om zomaar iets te vragen wat JIJ nodig hebt. Het gaat niet om jou, het gaat om hun leeservaring.

2) Doelgroep

Ga geen mensen benaderen die hoogstwaarschijnlijk niet in jouw boek geïnteresseerd zijn. Als iemand geen horror leest gaan ze jouw horrorboek ook niet aanschaffen. Als iemand auteur is, hebben ze vast al een behoorlijke leesplank en zijn ze al druk genoeg met het schrijven en promoten van hun eigen werk. Je hoeft je niet te laten weerhouden om een poging te wagen, maar let een beetje op wie je in je netwerk hebt. De kans dat je iemand tegen je in het harnas jaagt is groter dan de kans dat jij er voordeel van hebt. Boeken verkopen gaat niet om hoe veel mensen je kan bereiken, maar hoe veel mensen jou en je boeken leuk vinden. Dat kan hand in hand, maar in je enthousiasme om iedereen te bereiken daalt je integriteit. Niet iedereen kan dat waarderen.

3) Branding

Om voort te zetten op het vorige punt: hoe mensen jou persoonlijk zien heeft óók invloed op je verkopen en populariteit van je boek. Je persoonlijkheid wordt weerspiegeld in je boeken en mensen voelen dat aan. Spui dus niet al je meningen op social media en ga respectvol met iedereen om. Dit spreekt voor zich, maar ik bedoel dus ook wanneer het moeilijk is. En dat is soms heel andere koek. Het gaat namelijk over je boek, je “kindje”, dus soms heb je wat meer geduld en tact nodig dan je van tevoren zou bedenken.

4) Zichtbaarheid

Laat je zien op evenementen die niet om jou draaien (dus geen boekpresentatie), zodat nieuwe mensen je kunnen leren kennen en fans je kunnen komen opzoeken. Zeker in Nederland is het genrewereldje lekker knus, dus je zal op een zachte manier een plek moeten zien te veroveren. Het zijn banden waar je niet zo snel tussenkomt, maar wanneer je een hechte band met de Nederlandse lezers hebt is dat alles waard. Praat op social media met lezers, recensenten en auteurs over het boekenvak en toon interesse in de ander.

Al met al gaat zowel verkopen als een fanbase creëren om sociale vaardigheden. Ik geloof dat je beter kan investeren in de band die je met lezers en auteurs hebt, dan focussen op je verkoopaantallen. Ik ben geen bestsellerauteur, maar ik krijg de meest schattige en nette mailtjes van kinderen die vragen stellen of me vertellen dat ze van mijn boek hebben genoten. En dat maakt mij blijer dan het aantal verkopen.

Hoe kijk jij tegen de band met lezers aan?

 (bron: https://www.leesmonitor.nu/nl/boekenvak#aanbod-nieuwe-titels-daalt).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.