Jij bent de nieuwe J.K. Rowling!

Het wordt nogal makkelijk geroepen door mensen die een jonge en/of beginnende schrijver graag willen steunen en oprecht enthousiast zijn over jouw boek, maar er helaas weinig van afweten. Het is makkelijk om je gevleid te voelen en te denken dat je het echt gaat maken, maar de werkelijkheid in Nederland is anders. Hoewel goed bedoeld, zijn dit soort uitspraken een gevaar voor jouw succes als schrijver. Waarom? Omdat je al snel de volgende houding krijgt: “ik ben al goed, dus ik hoef niet (veel meer) te verbeteren”. Geheimpje: als je verder wil komen, moet je altijd blijven verbeteren, al heb je nog zo veel talent.

Ik geloof heilig in het hebben van de juiste “mindset” om jouw doelen en dromen waar te maken. Al jouw acties worden beïnvloed door wat jij denkt en gelooft over jouzelf, jouw boeken, de markt, lezers, verkoopaantallen etc. Als jij in de vroege stadia van jouw schrijverschap denkt dat, omdat jij zo goed kan schrijven, zonder al te veel moeite een bekende en goedverkochte schrijver kan worden, loop je vanzelf tegen de realiteit aan. Dat zijn harde lessen die ik je liever bespaar.

Daarom zet ik hier een paar lessen op een rij die ik gaandeweg heb geleerd over het schrijven (van fantasy) in Nederland als jonge auteur en hoe je m.i. daar het beste op kan reageren:

  1. Je wordt niet serieus genomen/onderschat. Negeer het en ploeter verder: bewijs jezelf in stilte door te blijven leren en door te gaan met schrijven.
  2. Mensen proberen je te beïnvloeden. Deze is misschien wel het ergste, omdat mensen inspelen op jouw onzekerheid en/of onervarenheid. Ze proberen je te overtuigen dat je niet goed genoeg bent, te jong bent, zij jou meer bekendheid kunnen geven, en vragen daarom geld van je of juist verhalen zonder ervoor te betalen. Val hier niet voor.
  3. Een traditionele uitgeverij en zelf uitgeven hebben allebei grote nadelen. Tenzij je echt bij een grote uitgeverij binnenkomt (en die kans is klein), doet een uitgeverij weinig extra aan marketing. Ja, ze kunnen taken overnemen die je als selfpubber anders zelf moet doen, misschien betalen ze de kosten voor je boek (ook niet altijd vanzelfsprekend), maar ze steken pas echt geld en moeite in je als je één van de succesvollere auteurs binnen hun uitgeverij bent. Bij selfpubben moet je veel geld investeren en hard ploeteren om je boek aan de man te krijgen en word je ook vaak niet serieus genomen.
  4. Nederlands is een klein taalgebied en er zijn veel schrijvers. Ik hou niet van concurrentie denken, maar ondanks dat lezers toch blijven lezen, hebben mensen maar zo veel geld om uit te geven aan boeken en boeken zijn duur. Probeer in te spelen op de eboekenmarkt en tegen mogelijke lezers vriendelijk te blijven als ze besluiten jouw boek (nog) niet te kopen.
  5. Veel mensen lezen Engels en zweren Nederlandse boeken af. Nederlandse boeken zouden niet goed genoeg zijn, de taal te beperkt. Probeer deze groep niet te snel over te halen, maar bied ze vooral aan eens een boek in het Nederlands te lezen, want kloppen hun overtuigingen wel? Zijn ze op de hoogte van wat het aanbod is? Kan je een andere taal beter beheersen dan je moedertaal?
  6. Social media presence is een ding. Het is zéér raadzaam om actief te zijn op social media. Wees je wel bewust van waar je doelgroep zich bevindt (Facebook, Twitter, fora, Instagram, misschien wel de dark web?) en maak daar prioriteiten in. Het is goed om een band op te bouwen met jouw fans en zo maak je jezelf ook zichtbaar.
  7. Mensen lezen recensies. Vraag aan iedereen (waar mogelijk) die jouw boek gelezen heeft een recensie op jouw site, Hebban of Goodreads achter te laten. Hoe meer goede recensies (of sterren) je hebt, hoe eerder het balletje gaat rollen.
  8. Een goed boek is beter dan meerdere slechte boeken. Hiervoor heb je tenminste nodig: een professionele cover, redactie en boekopmaak. Zorg er verder voor dat het in alle boekhandels ligt (CB-aansluiting) en een ISBN + barcode is ook sterk aan te raden.
  9. Een boek produceren kost geld. Er moet betaald worden voor de kosten van punt 8, je bent reiskosten kwijt aan het promoten van je boek en je maakt kosten voor de locatie waar jij je boek mag promoten/verkopen/signeren. Maar, als jij alle ingrediënten voor een goed boek hebt, dan zijn dit geen kosten, maar is het een investering. Dat betaalt zich terug in lovende recensies, mond-tot-mondreclame en een hoger verkoopaantal.

Ben jij al begonnen met het schrijven van een boek? Of heb je al gepubliceerd werk? Tegen welk van deze lessen ben jij al aangelopen? Van welk punt denk jij: hier kan ik nog in verbeteren? Heb jij een andere manier van omgaan met deze situaties? Heb jij andere ervaringen die de moeite van het delen waard zijn? Reageer op deze blog en laat het me weten.

Ben jij een jonge of beginnende schrijver en kan je wel sturing en begeleiding gebruiken? Neem dan contact met me op via annemiek@jonasdubelaar.com.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.