Recensies schrijven als schrijver

Ben jij een schrijver die ook leest van je “collega schrijvers”? Word je wel eens benaderd door een auteur om een recensie-exemplaar te lezen en er een recensie over te schrijven? Dan kan het zomaar zijn dat je er moeite mee hebt, of het helemaal niet wil doen omdat je bang bent dat het boek tegenvalt.

Tenzij het boek echt niet in het genre ligt dat jij graag leest, zou ik je aanraden af en toe wel boeken van andere schrijvers lezen. Zo bouw je een hechtere band op met mensen die je toch tegen blijft komen, blijf je op de hoogte van wat er op de markt is, krijg je misschien ideeën over hoe je jouw boek wel of juist niet wil schrijven en ben je ook zichtbaarder voor lezers. Kortom, je helpt jezelf en een ander, twee vliegen in één klap.

Er zijn twee scenario’s waar ik jou houvast wil aanbieden bij het schrijven van een recensie. Eentje waarin je het boek fantastisch vond, en eentje waar je het wat minder vond.

Je vond het fantastisch!

Fijn! Voor jou en de schrijver. Schrijf een korte samenvatting zonder spoilers (dit is écht heel belangrijk), wees specifiek over welke elementen ervoor zorgden dat jij zo’n fijne leeservaring had (denk aan: fijne schrijfstijl, goed te volgen maar niet voorspelbaar, je kon je inleven in de personages, het was meeslepend etc.). Probeer ook aan te geven voor wie dit boek geschikt is en voor wie niet. Bijvoorbeeld: geschikt vanaf 16 jaar, of: niet voor mensen die snel bang zijn, of: een aanrader voor mensen die van spannende fantasy houden, of: lees het als je van romantiek houdt.

Je vond het wat minder

Dit is altijd een lastige. Als je hebt beloofd een recensie te schrijven al helemaal. Als je het boek uit jezelf leest, raad ik aan geen recensie te schrijven, tenzij je echt wil dat toekomstige lezers een goed beeld kunnen vormen bij dit boek. Als je er echt mee in je maag zit, kun je altijd de schrijver nog aanspreken en vragen wat hij/zij liever heeft – en hou je daar ook aan. Wanneer je wel een recensie schrijft, maak wederom een korte samenvatting zonder te spoilen (en hou ten minste dit deel objectief). Wijd daarna uit over wat wel goed was – er is altijd iets positiefs wat je kan vertellen. Geef daarna aan wat voor jou de leeservaring minder prettig maakte en hoe de auteur dat in jouw ogen zou kunnen oplossen. Bijvoorbeeld: ik kwam niet in het verhaal omdat er te veel personages werden geïntroduceerd, dat had beter verspreid kunnen zijn, of omdat de schrijfstijl me niet lag (meer/minder beschrijving). Probeer ook om jouw smaak te onderscheiden van de kwaliteit van het boek. Als een boek je niet bevalt omdat het genre je niet ligt, wees daar dan ook eerlijk en objectief over. Persoonlijk hou ik niet van romantiek, dus YA-boeken zijn een gokje. Het romantiek-element spreekt me vaak niet aan, maar de rest van het boek kan nog steeds goed zijn, dus laat dit niet je sterrenbeoordeling beïnvloeden.

Algemene tips

1. Wees toegeeflijk / niet vernietigend in je beoordeling – een auteur heeft tijd en moeite gestopt in een boek en er zijn ook lezers die wel van het boek kunnen genieten.
  2. Maak een gebalanceerd lijstje van “tips en tops”.
  3. Spoil niet! Recensies zijn bedoeld om potentiële lezers te helpen bij een besluit, dan willen ze niet de clue van het verhaal al weten.
  4. Als je een recensie-exemplaar hebt ontvangen, hou je aan de afspraken.
  5. Deel je recensie overal: op hebban, goodreads, jouw facebook, instagram, twitter, blog en niet te vergeten: met de auteur van het boek.
  6. Hou het onderwerp bij het boek, wijd niet te veel uit over je eventuele connectie met die auteur.
  7. Zet het boek op “gelezen” bij hebban en goodreads, dit helpt de zichtbaarheid van het boek.
  8. Hou het overzichtelijk: begin met een samenvatting, dan jouw mening en op het laatst een conclusie. Gebruik vooral quotes uit het boek die je goed/mooi vond en witregels om rust in de tekst aan te brengen.

Schrijf jij recensies voor boeken die je hebt gelezen? Waarom wel/niet? Deel in een reactie de laatste recensie die jij hebt geschreven.