Vijf tips voor omgaan met kritiek

Is jou wel eens verteld dat je niet goed tegen kritiek kan? Mij zeker, hoewel ik dat zelf nooit zo zag. Dat maakt het nog moeilijker, want als je zegt dat het onzin is, bevestig je alleen maar dat je niet tegen kritiek kan. Maar toch denk ik dat ik ervan geleerd heb. Wanneer iemand iets zegt waarvan je denkt: “je slaat de plank volledig mis”, probeer eens dat bizarre scenario toch voor te stellen, al was het maar uit interesse. Ik heb zelf vaak ondervonden dat ik er iets van kon leren, ook al vond ik nog steeds dat mij dat niet goed weergaf.

Dus voor deze blog ga ik er even van uit dat je niet goed tegen kritiek kan, of het nu waar is of niet. Ook als je vaak goed reageert op kritiek, kan je nog iets leren. Misschien kan je er tegen, maar doe je uiteindelijk nooit iets met feedback. Dat lijkt mij ook niet de juiste manier. Daarom wil ik vandaag schrijven over hoe je met kritiek om kan gaan.

    1. Wees niet te hard voor jezelf. Het is niet erg om kritiek niet leuk te vinden. Daar is het kritiek voor. Voel wat je voelt, uiteindelijk gaat het erom hoe je ermee omgaat.
    1. Op het moment dat iemand je kritiek geeft, probeer te glimlachen en gewoon te luisteren. Bedank diegene voor de moeite dat ze hun gedachten hebben gedeeld (je kan er hoe dan ook iets van leren) en ga NIET in op de inhoud. Het is niet de bedoeling dat je jezelf verantwoordt, want: 1) als het onterecht is, dan is het niet jouw schuld 2) als het terecht is, kan je het de volgende keer beter doen en je overtuigt die persoon toch niet (of ten koste van je imago/vriendschap).
    1. Afhankelijk van hoe hard de kritiek binnenkomt, schuif het voor een tijdje van je af. Dit kan een week zijn, of een paar maanden. Soms valt het mee en brengt het je juist op ideeën en kan je er op dezelfde middag nog mee aan de slag gaan. Los van de periode, je hebt meestal een tijdje nodig om het vanaf een afstandje te kunnen bekijken zonder dat je er emotioneel van wordt of dat het onhandige beslissingen bevordert. Bewaar het wel ergens waar je het weer terug kan vinden of onthoud het heel goed, zodat je eraan kan werken wanneer het goed voelt.
    1. Wanneer je het oppakt, probeer zo er objectief mogelijk naar te kijken. Lukt dit niet, leg het dan weer even aan de kant. Je hoeft echt niet elke vorm van kritiek te verwerken, maar naar mijn mening moet je alles wel een oprechte kans geven en je gedachten er goed overheen laten gaan. Tijdens dit proces kan je helderder beslissen aan welke kritiek je iets hebt en welke niet.
  1. De vraag is: welke kritiek is nuttig? Hier is lastig een waslijst van te maken, maar een paar algemene richtlijnen zouden je op weg moeten kunnen helpen.

Niet nuttig: ad hominem, kritiek die niet inhoudelijk gaat over jouw boek, de manier waarop je dingen doet of überhaupt het genre waarin je schrijft, persoonlijke voorkeur

Nuttig: kritiek die weliswaar niet leuk is, maar wel waarheid bevat, zoals spelfouten of andere onprofessionele aspecten, gebruik van clichés op een clichématige wijze, persoonlijke voorkeur wanneer door meerdere mensen uitgesproken

Heb jij hier iets aan? Laat het me weten in een reactie. Ook andere onderwerpen waar jij mee zit hoor ik graag, dan kan ik er een complete blog aan wijden speciaal voor jouw probleem. Voor persoonlijke vragen: neem contact op via annemiek@jonasdubelaar.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.