Visie trekt lezers aan

Een dag voor mijn verjaardag leek mij een geschikt moment om te praten over visie. Schrijven zonder na te denken over wat je er uiteindelijk mee wil is prima mogelijk, maar ook heel mechanisch. Misschien heb je al lang nagedacht over de manier van publiceren, bij welke uitgever of zelf, hoe veel exemplaren je wil verkopen etc.

Toch is dat allemaal geen visie. Waarom heb je dat nodig, naast al het andere? Omdat je als schrijver ook een “brand” wil maken. Als jouw volgende boek uitkomt zullen mensen dat voornamelijk kiezen op jou als auteur. Dan wil je ook graag een goed imago hebben, zodat mensen terugkomen om meer van jouw werk te lezen.

Dit kan je heel groots aanpakken, maar laten we vandaag alleen focussen op visie. Wat bedoel ik met visie? Voor schrijven houdt visie het volgende in volgens mijn definitie:

Het maken van een product dat een ambitieus (kwalitatief) kader schept en een significante impact heeft op jouw doelgroep of zelfs de maatschappij als geheel.

Dit verdeel ik onder in twee aspecten waar je op kan letten. Vergeet niet dat dit werk uit zichzelf duidelijk kan worden voor de lezer, maar het is ook goed te benoemen waar jij waarde aan hecht en wat je probeert te doen. Zo trek je de juiste lezers.

Dit gaat over wat het product dat jij maakt uit moet stralen. Wat voor visie heb jij over je product? Wat moet echt duidelijk worden als iemand jouw boek leest?

1) Welk resultaat wil jij neerzetten?

Je wil een kwalitatief boek neerzetten. Oké, maar wat bedoel je precies? Wil je geen spellings- en grammaticafouten? Wil je een mooie omslag? Wil je dat het professionaliteit uitstraalt (en wat houdt dat dan weer in?) Wil je vernieuwend zijn in je ideeën? Of een combinatie van dat allemaal?

2) En ook belangrijk: wat wil jij bereiken met jouw boeken?

Dit is anders dan het resultaat (het product zelf). Dit gaat over de invloed die je wil bereiken. Wil je diversiteit prominenter aanwezig maken in boeken in jouw genre? Wil je een taboe bespreekbaar maken? Misschien wil je iets heel anders, maar denk in deze orde van grootte. Dit gaat namelijk over de lezer en wat je bij hem/haar teweeg wil brengen. Ik wil graag het lezen onder kinderen stimuleren. Dan heb je een compleet andere strategie nodig dan als je een bepaald onderwerp bespreekbaar zou willen maken.

Ik daag jou uit nu een lijst te maken van soortgelijke stappen die je helpen jouw visie te bereiken. Je zal merken dat jij en jouw boeken een uitstraling hebben die de juiste lezers aantrekt.

Heb je gedaan wat ik je vroeg te doen? Mooi! Dan hoor ik graag in een reactie wat jouw visie is en hoe je denkt dit naar voren kan laten komen in contact met (potentiële) lezers.

Ontvang jij al elke maand mijn blog? Als je een jonge ambitieuze auteur bent en blogs wil lezen over schrijven en uitgeven, maar meer wil weten laat dan je emailadres achter op de homepage of stuur een mailtje naar annemiek@jonasdubelaar.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.