Waarom makkelijk als het ook moeilijk kan?

De droom van elke auteur: je boek wordt uitgegeven. Yes! Feestje! Maar het boek moet op de een of andere manier ook bij de lezer komen. Wat kan je daarvoor bedenken? Boekhandels, bibliotheken, evenementen, kranten, radio, recensies…

Ah, zo veel! Waar moet je beginnen? Ik heb altijd dat ik “verlam” als ik zo veel kan doen, maar niet weet waar ik moet beginnen. In ieder geval: begin. Dan leer je vanzelf wat de betere keuzes zijn. Aan de hand van mijn ervaring leg ik je uit wat je kan doen om je boek aan de man te brengen. Het eerste wat ik heb gedaan is mijn boek presenteren op relevante evenementen, zoals Fantasia Fest, Elfia en Castlefest. Maar ik liep al snel tegen een muur aan: sommige lezers wilden wel, maar hadden 1) geen geld meer over 2) konden bij mij niet pinnen 3) konden mij online niet vinden. Het was niet zo dat ik niet online te vinden was: ik had een facebookpagina, een eigen website, twitter… Maar dat zat niet in hun referentiekader van “vindbaar”. De meesten (of dat nou boekhandels of lezers zijn) denken aan andere manieren: bol.com, AKO, Bruna, CB, bibliotheken. Daarom moet jij er meer moeite in steken, zodat potentiële lezers jouw boek makkelijker kunnen vinden.

Dit waren barrières voor de lezer. Overigens ook voor de boekhandelaar. Het Centraal Boekenhuis is hét distributiepunt voor boeken in Nederland. Als je uitgegeven bent bij een traditionele uitgever hebben zij dit voor je geregeld, anders moet je het zelf doen. Ja, moet, want een aansluiting bij het CB is cruciaal. Als jij een boekhandel binnenstapt zonder dat ze jouw boek bij het CB kunnen vinden, is de kans heel groot dat ze je boek niet opnemen. De boekhandelaar heeft helaas geen tijd om individuele auteurs op te zoeken en via hen de boeken te bestellen. Ik heb wel een aantal contacten die bij mij zouden bestellen, maar ook zij vinden het CB uiteindelijk handiger. Daarbij is het ook belangrijk op te merken dat je dan ook automatisch via bol.com te vinden bent als je boek bij het CB ligt. Twee vliegen in één klap.

Dan bibliotheken. Dit duurt altijd langer dan een CB-aansluiting, omdat het boek gelezen en gerecenseerd kan worden. Let wel, NBD Biblion (de overkoepelende organisatie voor de bibliotheken in Nederland) neemt niet alles zomaar aan. Recensies kunnen tegenvallen omdat je best wel eens een recensent kan hebben die jouw genre niet leuk vindt. Maar het is altijd de moeite waard om het naar Biblion te sturen. Dit kan de uitgever ook voor je doen, maar als je daar vragen over hebt, benader je uitgeverij vooral. Hiermee bereik je een groter publiek en kom je mensen tegemoet die niet zo veel geld hebben om telkens weer een boek te kopen. Daarbij, als je lid bent bij de Lira, krijg je ook leenrechtvergoeding.

    PS geef jij je boeken zelf uit of overweeg je het? Als je wil kan ik je helpen deze zaken op orde te krijgen. Kies daarvoor voor een gratis skype-gesprek in de winkel.

Dit waren de twee belangrijkste instanties waar je rekening mee moet houden, maar er is uiteraard veel meer te doen. Alleen een aansluiting bij het CB is niet genoeg om je boek in de boekhandels te krijgen. Het loont om langs te gaan bij boekhandels en te vragen of ze je boek daar willen verkopen.

Zo kan je ook evenementen langsgaan. Dit kan een geweldige aanvulling zijn voor wat je uitgever doet, en is vaak de voornaamste bron van inkomsten voor startende auteurs of selfpubbers. Hiervoor is het handig dat je opvalt. Als je je kraam leeg staat met alleen stapels van één boek, oogt dat minder uitnodigend (je kan het bijvoorbeeld opleuken met doeken, kistjes op elkaar stapelen of posters ophangen). En als je mensen aan je kraam hebt, is het fijn als mensen kunnen pinnen. Een pinapparaat hoeft niet heel duur te zijn, en je betaalt slechts een klein percentage voor de dienst. Meestal heb je wel een mobiel met data nodig. Daar staat tegenover dat mensen je boek daar en dan kopen, en niet later weer vergeten: zo heb jij er meer controle over. Die controle heb je alleen bij de kraam, daarna niet meer. Daarom moet je zelf wat meer moeite doen, zodat het makkelijker wordt voor de lezer of boek-handelaar.

Wat doe jij om het makkelijker te maken voor anderen om je boek te kopen? En waar zou jij meer uitleg over willen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.