Wees als je lezers: ga het avontuur aan

Er zijn weinig momenten als schrijver dat je denkt “hehe, dat ging makkelijk!”. Ik kan me nauwelijks zo’n moment herinneren, behalve een paar verkopen aan mensen die gek zijn op verhalen met draken. Schrijven is niet alleen doen, maar ook denken. En ik bedoel niet nadenken over je verhaallijn, maar ook over een plan. Wat ben jij van plan?

Als je geen plan hebt, loop je in principe rond als een kip zonder kop. Je mag best schrijven zonder doel of plan, maar als je er iets mee wil is het noodzakelijk dat je denkt over wat je wil en hoe je dat gaat doen. Als je spontaan succesvol wil worden zonder veel te doen, is boeken schrijven een verkeerde keuze. Keer nu om. Wil je wel iets met schrijven en ben je serieus? Lees dan verder.

Natuurlijk is het belangrijk dat je verhaal goed in elkaar zit. Maar er bestaat nog een wereld buiten boeken (geloof het of niet, onder je deken kruipen werkt niet). Stel, je wil je boek uitgegeven hebben: wat ga je dan doen? Dan moet je eerst een beslissing maken of je het zelf wil uitgeven of laat uitgeven. En dan, hoe verder? Hieronder heb ik een paar handige vragen gezet die jij jezelf kan stellen als je meer wil met schrijven. Deze helpen jou een richting op te gaan waar jij je prettig bij voelt. Dit is vanaf stap 1 van het schrijven, dus misschien kan je al een paar overslaan. Ps: promotie doet een uitgeverij zelf, maar het is beperkt en ook altijd goed om er zelf ook tijd en moeite in te steken.

  • Wil je het uitgeven, zo ja, klop je aan bij een uitgever of doe je het zelf?
  • Hoe zeer ben jij bereid om (zelf als een uitgever het accepteert) tijd en geld te steken in redactie? Wat is je budget en je maximumbereidheid?
  • Ga jij iets bijhouden voor je lezers, zoals een nieuwsbrief, blogs, give-aways, een dag waarop men vragen kan stellen? Hoe zet je dat op en zorg je ervoor dat je dat consistent gaat doen? En wat is consistent: 1 keer per week, 2 keer per maand, elke maand?
  • Hoe bouw jij lezersloyaliteit op en hoe behoud je dat?
  • Wat onderscheidt jou als auteur en hoe kan je dat gebruiken om zichtbaar te worden/blijven? Hiermee bedoel ik niet het boek wat je geschreven hebt, maar jij zelf (voor mij was dat b.v. mijn jonge leeftijd).
  • Ben je bereid om te blijven leren en zo ja, wat zou je dan leren? Bijvoorbeeld wettelijke vereisten en rechten van een auteur?
  • Wat ga jij aan marketing doen? Flyers uitdelen, op evenementen aanwezig zijn, signeersessies houden, webinars geven, een pact sluiten met andere auteurs?
  • Wat doe jij als het tegenzit?

De laatste vraag is het allerbelangrijkst. Het stopt wanneer het stopt, dus geef nooit op. Straks wijst een uitgever je af, wil een boekhandel je boek niet, en verkopen je boeken slecht op een evenement. Dit kan allemaal gebeuren en het is soms moeilijk te verkroppen. In dat geval: geef jezelf de kans te voelen wat je voelt. Daarna herpak je jezelf en kan je aan de slag gaan met de vragen hierboven. Er is altijd nuttig werk te doen!

Om je te stimuleren hier goed over na te denken, vraag ik je om een reactie achter te laten met een antwoord op 1 of meerdere vragen. Ik ben benieuwd hoe jij je creativiteit kan gebruiken buiten je boeken! En zo kan ik natuurlijk ook helpen als je er even niet uit komt.

 

2 antwoorden op “Wees als je lezers: ga het avontuur aan”

  1. Hoi Annemiek,

    Bedankt voor je handige tips! Van de meeste maak ik al gebruik, behalve die van de evenementen. Ik weet eigenlijk niet goed hoe ik dat moet aanpakken.
    Zelf heb ik een wekelijkse nieuwsbrief voor mijn volgers en heb ik laatst een winactie uitgedaan.
    Ik wens jou veel succes en vooral veel plezier met het schrijven en verkopen van je boeken.

    Liefs,

    Liesbeth

    1. Hoi Liesbeth,

      Het klinkt alsof je al goed op weg bent! Heb je al gepubliceerde boeken? Als je het bij een uitgever hebt, kan je vragen of zij jou en je boeken mee willen nemen naar evenementen, dat is deels hun verantwoordelijkheid. Als je het zelf hebt uitgegeven kan je me een mail sturen naar annemiek@jonasdubelaar.nl. Dan kan ik je helpen hoe je een evenement kan aanpakken. In beide gevallen is het van belang naar evenementen te gaan waar lezers zijn die interesse in jouw genre hebben.

      Dankjewel voor je wensen en jij ook veel succes!
      Annemiek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.