Vijf tips voor omgaan met kritiek

Is jou wel eens verteld dat je niet goed tegen kritiek kan? Mij zeker, hoewel ik dat zelf nooit zo zag. Dat maakt het nog moeilijker, want als je zegt dat het onzin is, bevestig je alleen maar dat je niet tegen kritiek kan. Maar toch denk ik dat ik ervan geleerd heb. Wanneer iemand iets zegt waarvan je denkt: “je slaat de plank volledig mis”, probeer eens dat bizarre scenario toch voor te stellen, al was het maar uit interesse. Ik heb zelf vaak ondervonden dat ik er iets van kon leren, ook al vond ik nog steeds dat mij dat niet goed weergaf.

Dus voor deze blog ga ik er even van uit dat je niet goed tegen kritiek kan, of het nu waar is of niet. Ook als je vaak goed reageert op kritiek, kan je nog iets leren. Misschien kan je er tegen, maar doe je uiteindelijk nooit iets met feedback. Dat lijkt mij ook niet de juiste manier. Daarom wil ik vandaag schrijven over hoe je met kritiek om kan gaan.

  1. Wees niet te hard voor jezelf. Het is niet erg om kritiek niet leuk te vinden. Daar is het kritiek voor. Voel wat je voelt, uiteindelijk gaat het erom hoe je ermee omgaat.
  2. Op het moment dat iemand je kritiek geeft, probeer te glimlachen en gewoon te luisteren. Bedank diegene voor de moeite dat ze hun gedachten hebben gedeeld (je kan er hoe dan ook iets van leren) en ga NIET in op de inhoud. Het is niet de bedoeling dat je jezelf verantwoordt, want: 1) als het onterecht is, dan is het niet jouw schuld 2) als het terecht is, kan je het de volgende keer beter doen en je overtuigt die persoon toch niet (of ten koste van je imago/vriendschap).
  3. Afhankelijk van hoe hard de kritiek binnenkomt, schuif het voor een tijdje van je af. Dit kan een week zijn, of een paar maanden. Soms valt het mee en brengt het je juist op ideeën en kan je er op dezelfde middag nog mee aan de slag gaan. Los van de periode, je hebt meestal een tijdje nodig om het vanaf een afstandje te kunnen bekijken zonder dat je er emotioneel van wordt of dat het onhandige beslissingen bevordert. Bewaar het wel ergens waar je het weer terug kan vinden of onthoud het heel goed, zodat je eraan kan werken wanneer het goed voelt.
  4. Wanneer je het oppakt, probeer zo er objectief mogelijk naar te kijken. Lukt dit niet, leg het dan weer even aan de kant. Je hoeft echt niet elke vorm van kritiek te verwerken, maar naar mijn mening moet je alles wel een oprechte kans geven en je gedachten er goed overheen laten gaan. Tijdens dit proces kan je helderder beslissen aan welke kritiek je iets hebt en welke niet.
  5. De vraag is: welke kritiek is nuttig? Hier is lastig een waslijst van te maken, maar een paar algemene richtlijnen zouden je op weg moeten kunnen helpen.

Niet nuttig: ad hominem, kritiek die niet inhoudelijk gaat over jouw boek, de manier waarop je dingen doet of überhaupt het genre waarin je schrijft, persoonlijke voorkeur

Nuttig: kritiek die weliswaar niet leuk is, maar wel waarheid bevat, zoals spelfouten of andere onprofessionele aspecten, gebruik van clichés op een clichématige wijze, persoonlijke voorkeur wanneer door meerdere mensen uitgesproken

Heb jij hier iets aan? Laat het me weten in een reactie. Ook andere onderwerpen waar jij mee zit hoor ik graag, dan kan ik er een complete blog aan wijden speciaal voor jouw probleem. Voor persoonlijke vragen: neem contact op via annemiek@jonasdubelaar.com

Schrijven leer je gratis

Wil jij je schrijftalenten verbeteren en zoek je naar een cursus of een opleiding? Dan heb ik goed nieuws: hier hoef je geen geld voor neer te leggen. Sterker nog, je hoeft niet te gaan. Regelmatig duiken er nieuwe cursussen, schrijfacademies en wat dies meer zij, op. Misschien ben je overtuigd dat je alleen een goede schrijver kan zijn met een opleiding (wat dat dan ook moge betekenen). Ik zeg: onzin.

Ja, maar Annemiek, jij bent ook niet perfect. Misschien moet jij nog wat meer leren voordat je zulke uitspraken doet. O ja?… Ik bedel jou niet om geld, ik hoef niets van je, dus ik heb er geen baat bij te verkondigen dat je het wel nodig hebt. Daarbij is schrijven een eeuwig leerproces, dus wanneer trek je dan de lijn? Ja, ook ik kan nog verbeteren, maar ik heb veel verschillende manieren en gereedschap voorbij zien komen om een idee te hebben van wat je allemaal gratis aangereikt krijgt als je maar goed zoekt en bereid bent er liever energie dan geld in te steken.

Wat fantasy betreft worden in de meeste cursussen met standaard wijsheden gegooid als “as you know bob”, “kill your darlings”, “schrijven is schrappen”. Echt waar, dit kan je allemaal op internet vinden. Je kan zelfs voorbeelden vinden. Er zijn groepen die je kan raadplegen en dit je persoonlijk uit kunnen leggen. Gratis.

Is taal niet je sterkste kant? Geen zorgen. Ook dat is op internet te vinden. Alles! Voorzetsels, grammatica, spelling, spreekwoorden en gezegdes, synoniemen, antoniemen, noem maar op. Handige sites hiervoor zijn Taalunie, Genootschap Onze Taal en synoniemen.net. Soms weet je niet wat je niet weet en blijven er fouten. Hoewel het handig is zo veel mogelijk fouten er zelf uit te halen, heb je als laatste redmiddel een redacteur. Laat je niet weerhouden te schrijven omdat je Nederlands niet goed genoeg zou zijn.

Heb je moeite met “het verhaal” vertellen, een verhaallijn maken, spanning opbouwen, clichés vermijden en alles wat niet met taal maar wel met schrijven te maken heeft? Hier zijn talloze blogs en youtube video’s over. Zoek naar jouw specifieke probleem, of hou juist één blogger of youtuber in de gaten die over schrijfonderwerpen praat en wie weet komen er dingen voorbij die je dan pas aan het denken zetten. Het kan allemaal heel simpel. Nog een tip: lees recensies van boeken, zo veel als je kan vinden binnen jouw genre. Zo leer je wat mensen een goed boek vinden en wat lezers warm maakt.

Ik geloof dat iedereen kan schrijven. Dat betekent niet dat je niet veel moet leren, maar het kan wel goedkoper dan je misschien zou denken. Ik heb een aantal gratis suggesties gegeven waar je een heel eind mee komt, maar kriebelt die portemonnee van je…

Dan kan je een schrijfcoach inschakelen. Die gaat met jou de diepte in met je verhaal en kan meer problemen tegelijk aanpakken, meer dan in een online schrijversgroep (dan word je helaas al gauw irritant). Ook kunnen schrijfcursussen en opleidingen wel nut hebben, maar de waarde die ik erin zie is dat het je de gelegenheid geeft om gedisciplineerd aan een onderwerp te werken dat je wil verbeteren, zoals spelling of clichés vermijden.

Echter, als jij zelf initiatief neemt en wegwijs wordt via manieren die ik net heb verteld, heb je zulke cursussen voor de inhoud niet nodig. Soms is het fijn om jezelf op te frissen, of het kan je een schop onder de kont geven – je hebt er immers voor betaald, nu moet je wel. Maar verwacht alleen iets te leren als je dat daarbuiten nog nooit geprobeerd hebt. Voor de rest is het een kwestie van veel lezen en veel schrijven. Oefening baart kunst.

Dus, wat ga jij doen om meer te leren zonder dat het geld kost?

Geld verdienen met boeken

Wat zou dat fijn zijn, elke dag vrij zijn om te schrijven, lekker uit kunnen slapen en je dag zelf in kunnen plannen, je geen zorgen hoeven te maken om geld, want je verdient dat door je passie te volgen. Neem een moment om heel helder voor je te zien wat er zo fijn is aan kunnen leven van je schrijfsels.

We weten allemaal eigenlijk dat dit in Nederland niet echt kan. Wijt het aan de ontlezing, meer eboeken (dus minder omzet per boek), mag allemaal.  Feit is dat het verdomd lastig is om van alleen schrijven te leven. Veel bekende en succesvolle auteurs hebben er op z’n minst een parttime baan naast. Misschien is het niet mogelijk om helemaal niet te hoeven werken als auteur, maar er zijn zeker dingen die jij kan doen waarmee er geld in het laatje komt en je meer tijd en creativiteit over houdt voor schrijven.

Let wel: in deze blog heb ik het niet over tekstschrijvers, die van schrijven echt hun beroep kunnen maken, maar van auteurs van boeken en verhalen. Het wordt een opsomming, omdat ik niet diepgaand op alles in kan gaan, want dan zou je halverwege stoppen met lezen, en dat zou zonde zijn. In plaats daarvan, laat alsjeblieft een reactie achter als je ergens meer over wil weten.

Meer boeken schrijven

Het is heel simpel, zolang je winst kan maken op een boek, loont het om meerdere boeken te schrijven. Los van de omzet maakt dit bekendheid ook realistischer. Daarbij weet niemand welk boek gaat aanslaan, dus dan kan je het maar beter met meer proberen.

Wedstrijden

Er zijn verscheidene wedstrijden, voor allerlei genres, met allerlei soorten beloningen. Ik zeg niet dat je hier je verdienmodel van zou moeten maken, maar stel je wint een wedstrijd en krijgt een paar honderd of duizend euro prijzengeld, dan is dat uiteraard welkom. Je kan zelfs meedoen aan wedstrijden voor bundels, hier verdien je meestal weinig aan, maar het kan helpen met bekendheid en het opbouwen van een netwerk als je nog niet bekend bent.

Leenrechtvergoeding

Wanneer jouw boeken in de bibliotheek liggen en jij bent aangesloten bij Stichting Lira, krijg jij een vergoeding wanneer jouw boek wordt uitgeleend in de bibliotheek. Dit wordt eens per jaar op jouw rekening gestort en kan een fijn extraatje zijn.

Zelf uitgeven

Als je het “goed” doet (goede kwaliteit, niet al te hoge drukkosten, het meeste van je boeken kunnen verkopen), hou je veel meer over per boek als je het zelf uitgeeft. Dit is iets waar je niet “even” aan begint, maar als je aanleert hoe het allemaal werkt, levert het gemiddeld meer op dan bij een traditionele uitgeverij.

Bij een grote uitgeverij

Ja, ik noem het allebei! Had je niet gedacht, hè? Zoals eerder gezegd: je weet niet welk boek gaat aanslaan. Uitgeverijen weten dat ook niet, maar ze hebben wel een groter netwerk dan de gemiddelde selfpubber (maar je moet er zelf alsnog energie in stoppen). Zo is het waarschijnlijker dat je meer exemplaren van je boek verkoopt als je uitgegeven wordt bij een grote uitgeverij. Je zal zelf moeten uitrekenen of lage vergoeding x hogere verkoop meer/minder oplevert dan hoge vergoeding x lagere verkoop.

Vertalen

Wanneer je in het Engels schrijft, of je werk naar het Engels laat vertalen, heb je een veel grotere markt te pakken. Let op: de vertaling moet goed zijn (ik raad aan om te zoeken naar een native speaker) en er zijn veel meer boeken in jouw genre op de markt, dus je zal moeten oppassen dat je niet in de massa verdwijnt. Een vertaling is ook niet goedkoop, dus je zal geld achter de hand moeten houden. Mocht het heel goed gaan, kan je Duits, Spaans en Chinees ook overwegen.

Magazines

Sommige magazines betalen je als je een verhaal instuurt dat zij in een van hun edities willen publiceren. Er zijn wat initiatieven in Nederland, maar de kans is groter dat je hier significant iets mee kan verdienen in Engelstalige magazines.

Verbreed

Er zijn verschillende vormen van een boek, die misschien niet de eerste dingen zijn waar je aan denkt bij “boek”, maar waar je wel geld mee kan verdienen. Je kan je boek als eboek verkopen. Hier zit meestal een mindere marge op, maar het is makkelijker te verspreiden en kan tot meer verkopen leiden. De andere mogelijkheid is een luisterboek. Iedereen heeft een bepaalde voorkeur of afkeur van hoe zij een verhaal tot zich willen nemen. Speciaal voor slechtziende mensen is het heel fijn als er een luisterboek beschikbaar is. Daarom is het handig om je verhaal in die zin te “verbreden”, zodat je verhaal ook tot een breder publiek beschikbaar is.

Middel

Je kan je boek ook als een middel gebruiken. Dit werkt beter als je bekender bent, maar bedenk eens hoe veel geld je kan verdienen aan merchandise, een app of een verfilming van je boek? Of als er een game van wordt gemaakt? Niet de eerste stap die je zou nemen, maar zeker eentje om over na te denken.

Ik hoop je hiermee geprikkeld te hebben om op meerdere manier na te denken over geld verdienen met een boek dan alleen “schrijven en zelf verkopen”. Welke manier lijkt jou het meest waard om mee aan de slag te gaan?

De moeder van het schrijven

Vandaag is het Moederdag. Dit is een perfecte dag om aan de basis van al het schrijven te denken: inspiratie. Zonder een concept en details geen verhaal, of dat nu een blog, een gedicht of een boek is.

Veel schrijvers krijgen op den duur te maken met een gebrek aan inspiratie. Soms is dat helemaal geen probleem en weet je precies wat je nodig hebt: op pinterest leuke plaatjes bekijken, even teruglezen wat je al geschreven hebt of een wandeling in de natuur maken. Maar soms hebben mensen last van een writers’ block of zijn er juist te veel ideeën, terwijl dat niet gelijk staat aan inspiratie. Inspiratie is juist focus, al dan niet heel diepgaande focus, waardoor je denkt dat je veel ideeën hebt, maar het eigenlijk voortbouwt of het ene idee dat je al had. Te veel “inspiratie” is het tegenovergestelde: een heleboel ideeën, maar zonder diepgang. Zo is het al moeilijk genoeg om te kiezen welke daarvan je gaat gebruiken: je kan immers niet voor je zien hoe dat zou uitpakken.

Er zijn zat websites die voor creatievelingen als jij een waslijst hebben aan tips om aan meer inspiratie te komen. Als dat is wat je zoekt, raad ik deze website bijvoorbeeld aan. Daarom wil ik het in deze blog hebben over hoe je met inspiratie om kan gaan en blokkades kan opheffen.

Enthousiasme

Ten eerste moet je een bepaald enthousiasme voelen voor wat je op dat moment aan het schrijven bent. Inspiratie gaat gepaard met creativiteit, en probeer maar eens creatief te zijn in iets waar je niets voor voelt. Dan ben je waarschijnlijk creatiever in het maken van excuses dan oplossingen. Als je enthousiast bent over een schrijfproject, komt je brein veel makkelijker met ideeën die speciaal gericht zijn op jouw onderwerp.

Focus

Als je wel allerlei ideeën hebt, maar het zijn slechts losse flarden, probeer het dan eens naar een hoger niveau te tillen. Begin met het concept, gebruik jouw inspiratie voor het invullen van de belangrijke onderdelen van dat concept en duik dan opnieuw de details in. Inspiratie is geen magie die af en toe bij je langskomt spoken, je kan het zelf creëren én vormen. Hierbij is niet alle inspiratie bruikbaar of passend, maar je kan zelf beslissen wat je wel of niet gebruikt. Maar…

Omstandigheden

… soms ben je niet in de “mood” of de “flow”. Inspiratie bloeit wanneer jouw gedachten vrij zijn. Dat is niet wanneer je gestrest bent, of wanneer je gedachten blijven malen over alles wat nog moet gebeuren of wanneer je constant afgeleid wordt. Het is dan jouw verantwoordelijkheid om je gedachten op te schonen. Voor mij werkt het als ik iets “hersenloos” doe. Iets waarbij ik niet moeilijk hoef te denken, maar wat me wel afleidt van mijn normale drukke gedachten. Dit kan voor jou heel anders zijn, maar om je een paar voorbeelden te geven: sporten, handwerken, muziek maken. Iets fysieks, dus. Kan jouw hoofd zonder de leegte? Vaak wordt dit dan opgevuld met creatieve ideëen. Het is fijn wanneer je dat ook snel op kan schrijven, want dan kan je doorbouwen op de zojuist aangediende inspiratie, en kan je dat omzetten in nog meer inspiratie. Zo zit je vanzelf weer in “de flow”.

Dit zijn slechts drie dingen die ik je in deze blog aanreik, maar het principe is heel makkelijk: jij hebt inspiratie in de hand. Het is niet een kwestie van wachten, maar uitvinden wat voor jou wel werkt en welke blokkades jij kan opheffen om tot die inspiratie te komen. Inspiratie is actief en vormbaar.

Wil jij jezelf helpen en de volgende vraag beantwoorden? Hoe ging jij altijd om met inspiratie en hoe zou je dat nu doen?

 

5 tips voor evenementen draaien

Verkopen. Ja, kom maar op! Een blog voor self-pubbers én regulier uitgegeven auteurs. Het maakt niet uit hoe je uitgegeven bent, je zal altijd meer verkopen van jouw prachtige boeken krijgen als je zelf ook initiatief neemt. In deze blog duik ik in op de praktische kant van evenementen regelen, gericht op auteurs in het fantastische genre. Dit doe ik zelf al zes jaar en ik heb de nodige tips en tricks opgedaan in die tijd. Sterker nog, bij mijn laatste evenement stond ik naast iemand die het voor het eerst deed. Pas toen werd het mij duidelijk dat sommige dingen voor beginners nog helemaal niet vanzelfsprekend zijn. Dus leer vooral van mensen die je voorgaan en bespaar jezelf tijd, energie en geld!

Er zijn al talloze lijsten gemaakt van fantasy-gerelateerde evenementen. Neem hier eens een kijkje.

Nu, ga vooral niet ALLES reserveren. Ten eerste moet je goed bijhouden vanaf welke datum het mogelijk is om een stand te boeken. Voor sommige is dit namelijk heel vroeg van tevoren en alle goede plekjes zijn zo weg. Daarbij weet je waarschijnlijk ook niet welke evenementen goed voor jou draaien en investeer je makkelijk veel te veel met als resultaat dat bleek dat het het niet waard was. Daarom geef ik je vandaag 5 tips.

Tip 1

Kies een paar evenementen uit die

1) redelijk in de buurt zijn voor jou (binnen 1 uur reistijd)

2) betaalbaar zijn

3) waarvan je weet/kan verwachten dat jouw doelgroep daar rondbanjert.

Tip 2

Boek samen met andere auteurs, uitgeverijen of boekhandels. Zeker als je nog niet veel titels mee kan nemen is het voor 1 auteur veel te duur om een stand te huren en krijg je die winst er nauwelijks uit. En dat ligt niet aan jouw verkoopvaardigheden! Ik heb hier een speciale groep voor aangemaakt als je meer kans wil maken om op tijd samen te boeken: hier.

Tip 3

Sla een aantal spulletjes in die je kraam leuker maken. Misschien hebben sommige auteurs dat wel bij zich, maar je kan maar beter voorbereid zijn. Hier heb ik een paar nuttige suggesties voor je:

  • mooie kleden
  • banner/posters
  • verhoging voor je boeken (kistjes, dozen etc.)
  • lichtjes (heel handig als het voor sluitingstijd donker is!)
  • muziek
  • slingers

Vergeet ook niet dat veel mensen willen pinnen. Gemiste kans als je geen pinapparaat hebt. Deze kan je voor een paar tientjes aanschaffen en werkt met data op je mobiel, waar je een app voor het bijbehorende pinapparaat moet hebben.

Tip 4

Comfort gaat voor! Geloof me, het is ontzettend leuk om je uit te dossen voor dit soort evenementen, maar stel jezelf vooral deze vraag: kan ik in dit soort kleding regen, kou en 2 dagen lang staan volhouden? Wanneer jij je niet lekker voelt, dan is de kans ook minder groot dat je goed gaat verkopen.

Tip 5

Zorg voor tools die de kans op verkopen groter maken. Hier wat inspiratie:

  • flyers met jouw contactgegevens
  • banners met jouw naam, boek en website
  • boekenleggers
  • merchandise met quotes
  • t-shirts met je cover of quotes
  • een voorwerp dat centraal staat in jouw boek
  • visitekaartjes met jouw contactgegevens en website
  • heb je een prijs gewonnen of ben je genomineerd? Laat het zien!

Dit hoef je natuurlijk niet allemaal in één keer te regelen en je hoeft ook niet alles hiervan te kiezen. Misschien ben je hierdoor wel geïnspireerd voor heel andere dingen die voor jou werken. Dit is gebaseerd op mijn ervaring, dus ik zou zeker kijken naar de punten die je nog niet wist. Succes met de verkoop van jouw boek!

Actie is het wondermiddel

Het is niet makkelijk om te blijven schrijven. Dat kan omdat het niet genoeg oplevert, het te veel tijd inneemt of je het mentaal niet volhoudt. Maar voordat je opgeeft: probeer het eens op een andere manier. In deze blog vertel ik je hoe ik omga met tegenslagen of weerstand. Het is heel persoonlijk en ik kan alleen maar hopen dat jij hiermee uit de voeten kan. Dus, laat vooral in een reactie weten wat jij mist en waar jij graag een praktische oplossing voor wil.

Stoppen willen we meestal niet, maar soms gaat het niet anders. Of is dat wel zo? Als je het echt niet meer weet kan je altijd blogs als deze lezen, of mensen persoonlijk om hulp vragen. Probeer ook eens op facebook of twitter bekende auteurs aan te spreken. Wie niet waagt, wie niet wint.

Hier is mijn lijst van uitdagingen die je als schrijver tegen kan komen en hoe je ermee om kan gaan. Je wil resultaat, je wil dat je boek af is, in de winkel ligt en lekker verkoopt. Maar vergeet niet dat jouw mentale toestand daarin ook erg belangrijk is! Als jij niet lekker in je vel zit, zullen de resultaten ook tegenvallen. En wat als het tegenvalt? Dan zal je je hoofd moeten buigen en gewoon doorgaan.

Afwijzing:

Het is vooral lastig als je meerdere afwijzingen achter elkaar krijgt. Soms wil ik het niet eens meer proberen, maar dan bedenk ik mezelf: het gaat er niet om of ik 1 nee krijg, 10 of 1000. Het gaat om die ene “ja”. Als je je daar op focust, kan je een afwijzing makkelijker naast je neer leggen. En er gaat altijd een andere deur voor je open. Niet alles gaat zoals jij het wil, maar het kan ook leuker uitpakken dan je voor ogen had. Probeer het grote plaatje te bekijken, en niet de afwijzing die je net gekregen hebt.

Geen zin:

Mijn moeder zei regelmatig: als je geen zin hebt, dan maak je maar zin. Geen kind dat dan opeens zin heeft. Toch heb ik geleerd dat te doen. Op dit soort momenten herinner ik mezelf aan andere mensen. Zijn zij nu bezig? En ik niet? Dan loop ik dus een achterstand op! Op het moment dat je geen zin hebt, adviseer ik je deze TED-talk (in het Engels) te kijken. Dit heeft voor mij heel veel geholpen om dingen gewoon te gaan doen. Er is namelijk fysieke kracht voor nodig en je moet jezelf dwingen: https://www.youtube.com/watch?v=Lp7E973zozc&list=PLtnz1JOe4IqSojrOlLHPxft0IBQV14W-M&index=7&t=1025s

Ook een mooie uitspraak die mij erg heeft geholpen: op je 18e wordt je niet verteld dat je zelf de rol van jouw ouders op je moet nemen. Je moet jezelf achter de kont aanzitten om dingen te doen waar je geen zin in hebt. Belangrijk: houd voor ogen waarom je het doet en waarom schrijven belangrijk voor je is.

Te veel fouten:

Soms voel ik me onprofessioneel, te jong, krijg ik weer een fout te horen van iemand. Dat kan zich opstapelen en soms voel je je daar erg rot door. Geen zorgen: fouten kunnen rechtgezet worden. Een fout is alleen een fout als je er niets van leert. Het klinkt misschien cliché en tegenstrijdig, maar je zou ernaar moeten streven om fouten te maken. Zo leer je het meest en kan je ook iets neerzetten met zo min mogelijk fouten!

Geen tijd:

Het hangt er een beetje van af in hoeverre je bereid bent tijd te stoppen in schrijven. Ik kan me voorstellen dat het niet altijd even makkelijk is om er tijd in te steken. Persoonlijk werk ik veel in de bus en in de trein, ook al schrijft het soms ongemakkelijk. Zo schiet ik wel op. In de pauze tussen colleges heb ik ook tien minuten waarin ik regelmatig schrijf. Soms helpt het ook als je tijd opzij zet om te schrijven. Bv: om vrijdag ga ik twee uur schrijven, met een pauze van een kwartiertje. Kijk eens bij mijn nieuwste groep: Writing Challenges – challenge your writing. Hierin bied ik verschillende vormen aan om tijd in te plannen zodat jij aan je schrijven toekomt. Beter laat dan nooit: vergezel je me in de challenge van maart?

Afleiding:

Dit is misschien wel de lastigste van de uitdagingen. Dit heb je niet altijd zelf in de hand. Wat je in ieder geval kan doen: een rustige werkplek opzoeken (wat dacht je van de bibliotheek?), zorgen dat iemand anders de telefoon opneemt, tijd inplannen waarin niemand je mag storen (dit is ook zelfrespect: wat zegt het over jou dat iedereen jou op elk moment mag storen?), ook al is het maar een half uur, mobiel uit, en een app op je laptop waar je kan instellen dat je voor bijvoorbeeld 1 uur niet op facebook kan. Ik gebruik hiervoor de app “self control”.

Weinig verkoop:

Zeker als je ergens zelf je boeken staat te verkopen, kan de moed je in de schoenen zakken als de zaken niet willen lopen. Het is makkelijk om te miepen en inactief te worden, maar wees eerlijk: je zou je een stuk beter voelen als je meer verkoopt. En wat moet je dan doen? Actief mensen aanspreken. Ook op social media kan je mensen aanspreken. Een kort berichtje dat je dacht dat ze misschien interesse zouden hebben. Brainstorm eens met mensen die verstand hebben van sales of boeken, of met lezers zelf, wat zou helpen om meer te verkopen. Productief hierin zijn is het beste geneesmiddel!

Geen overzicht:

Het kan zijn dat je zo veel te doen hebt dat je niet weet waar je moet beginnen. Als dat je overkomt, zoek dan naar blogs, filmpjes, mensen die meer ervaring hebben dan jij en zoek uit wat de eerste stap is. Je hoeft alleen maar actie te ondernemen en die eerste stap te zetten, en dan wordt de stap daarna vanzelf duidelijk. En je kan altijd terugvallen op hulpbronnen zoals het internet en mensen met ervaring. Het staat je ook altijd vrij mij een bericht te sturen.

Vond jij deze blog waardevol? Fijn! Ik schrijf ze met plezier en met het idee dat ik jou verder kan helpen. Is er nu meer waarmee ik jou kan helpen? Lees dan eens mijn voorgaande blogs of plan een skypegesprek in, waarin ik samen met jou kan werken aan jouw schrijfambities. Dan wens ik jou een hele fijne zondag!

Creatievelingen: de cijfers tellen ook!

Ben jij creatief? Voel jij je thuis bij taal, het creëren van verhalen, muziek, dansen, of handwerken? Herken jij je daar een beetje in? Dan durf ik aan te nemen dat de zakelijke kant van zelf een boek uitbrengen je minder trekt. Ook voor traditioneel gepubliceerde auteurs is het interessant om een kijkje achter de schermen te nemen.

Voor klassieke self-pubbers is het een noodzaak. Simpel: verzaak je de zakelijke kant, dan wordt jouw boek een flop. Je moet ervoor zorgen dat je op z’n minst break even draait (winst is gelijk aan kosten) en je moet belastingaangifte doen. Administratie laat ik even achterwege, want daar kan je altijd iemand voor inschakelen. Break even draaien is iets waar je ten minste zelf ook over na moet denken. Ik stel voor dat je deze blog aandachtig en langzaam leest als rekenen en economie niet je sterke kanten zijn. Kosten waar je rekening mee moet houden druk ik vet.

Ik neem mijn eigen boeken als rekenvoorbeeld. Het is soms lastig om een prijs voor je boek te bepalen. Je hebt misschien gehoord dat ze in het Engels goedkoper zijn, en dat ze in België geen Wet op vaste Boekenprijs hebben, waardoor de prijs kunstmatig hoog wordt gehouden. Ik heb voor mijn boeken gekeken naar 1) het aantal pagina’s 2) het genre 3) de doelgroep (leeftijd, mannen/vrouwen). Deze drie factoren geven je een gemiddelde wat je vaak terug ziet. Dit kan je als leidraad nemen voor het prijzen van jouw boek. Mijn boeken kosten €19,95.

Elke keer als iemand een boek van mij koopt, is dat mijn omzet. Elke keer als ik een boek verkoop via een (online) boekhandel krijg ik €11,58. Dit bedrag komt vanwege de boekhandelskorting. Ook als je niet jouw belasting zelf regelt, moet je dit meerekenen als je je winst wil bepalen. Als je het echt goed wil doen, neem je de omzetbelasting er ook in mee, maar dat gaat erg in op de details, zeker als je in het begin in de eerste belastingschijf zit. Het belastingpercentage voor boeken is lang op 6% geweest, maar is sinds dit jaar verhoogd naar 9%. Op €19,95 komt dat neer op €1,80 per boek aan belasting. Dit zijn de standaardkosten die iedereen kwijt is per boek. In totaal komt dit neer op minimaal €1,80 tot maximaal €10,17 aan vaste kosten per boek. Het verschil hierin is of iemand het direct bij jou koopt (als je het zelf publiceert) of via de boekhandel verkocht wordt.

Dan heb je nog variabelen die kunnen verschillen per uitgever of zelfs per boek. Deze kosten liggen in de cover, redactie, boekopmaak en het drukken van het boek. Het bedrag waar je uitkomt is afhankelijk van 1) hoe hoog de kosten van deze variabelen zijn 2) hoe veel boeken je inkoopt (hoe groot de oplage is). Deze kosten moeten per boek lager zijn dan €9,78 (€19,95 – boekhandelskorting en belasting) om nut te hebben (totaal aantal kosten / aantal ingekochte boeken). In Nederland in kleine oplagen drukken heeft bijvoorbeeld weinig zin. Stel je koopt 100 boeken in voor een kostprijs van €500.- . Dat is €5,- per boek aan drukkosten boven op de vaste kosten.

Sommige kosten kan je na een bepaald aantal verkochte boeken achterwege laten: deze kosten heb je er dan “uit” / terugverdiend. Stel je hebt een cover laten maken voor €300,- dan moet je 23 boeken zelf verkopen om uit de kosten van de cover te zijn (€13,15 winst per boek). Dit zijn 63 boeken als je alles via een boekwinkel zou verkopen (€4,78 winst per boek). Als je dit voor alle factoren uitrekent, kan dit je helpen te bepalen hoe veel boeken je in wil kopen, of dat je het liever POD wil doen of wat je maximaal bereid bent uit te geven aan een cover.

Hiernaast kan je de kosten van het inkopen van een titel, ISBN en bar-code ook meerekenen, maar die heb je er ook al vrij snel uit. Belangrijk om te noemen: de drukkosten zijn een van de hoogste kosten, samen met de cover en redactie. Drukkosten wil je het liefst rond of onder de €5,- houden, want je ziet het: in het ergste geval heb je dan “maar” €4,78 aan winst. Dit is meer dan wat auteurs doorgaans krijgen bij een traditionele uitgeverij, maar schamel als je kijkt naar de kosten die je zelf moet dekken. Ik zou het afraden de drukkosten boven de €7,- te laten komen, zelfs als je een boek alleen maar uitgeeft zodat het bestaansrecht heeft en je geen winstoogmerk hebt.

Ik heb je de basiselementen uitgelegd van de financiële kant van boeken aan de hand van een voorbeeld. Heb jij hier vragen over? Wil je dat ik het voor jou uitreken? Was dit te simpel en wil je meer? Laat dan een reactie achter of vraag een gratis skypesessie aan in de winkel.

10 adviezen voor auteurs in spe

2018, weer een nieuw jaar en we staan in januari nog maar aan de start. Dit jaar heeft nog alle mogelijkheden, waarin elke dag een goede dag is om iets op te pakken. Deze blog richt ik op jou, als jij een tiener bent (misschien wel wat ouder?) die schrijft, of wil schrijven, maar nog geen boek af heeft of een publicatie in het vooruitzicht heeft. Ik vroeg mezelf af: wat kan ik als advies voor iemand die nog aan het begin van zijn/haar carrière staat – of dat nu schrijven wordt of niet – meegeven, waardoor je overzicht hebt van wat er moet en kan.

Dit jaar is het bijna tien jaar geleden dat ik mijn middelbare school startte. Ik had een interesse in schrijven, maar was er op dat moment totaal niet mee bezig. Ik was nog veel te veel bezig met mijn plek vinden, totdat ik doorkreeg dat ik altijd mijn eigen plek kon zijn en ik trots mocht zijn dat ik anders was. Ik sportte, speelde muziek en een klas later: schreef. Vanaf dat moment had ik voor mezelf besloten: ik wil een bestselling author worden.

Herken jij je hier in? Want dan wil ik je graag mijn ervaring meegeven, als je bereid bent te luisteren.

  • Leg jezelf geen onnodige druk op: schrijven gaat het beste als je het leuk vindt.
  • Stel doelen, maar geen hoge verwachtingen: ik wilde op mijn twintigste al beroemd zijn, maar inmiddels heb ik geleerd dat het allerbelangrijkste is dat jij achter je werk staat, niet hoe snel dat ter wereld komt.
  • Schrijf belangrijke plotpunten op en doe research: je wil immers niet van iemand horen dat er iets niet klopt aan je verhaal. Daarbij, diepgang wordt door lezers ERG gewaardeerd.
  • Lees: verruim je blik in jouw genre. Zoek op tot waar de randen gaan en dan kan je bedenken hoe jij nog verder kan gaan.
  • Zoek een schrijfcoach: het is gewoon fijn om niet alles zelf uit te hoeven zoeken en een helpende hand te krijgen, hoe sneller je leert, hoe meer deuren voor je open staan.
  • Wees af en toe streng naar jezelf: als je wil dat jouw boek er komt, zal je het moeten schrijven. Je mag er zo lang doen als je wil, maar het zou toch jammer zijn als het pas over dertig jaar op de markt ligt. Dat betekent af en toe geen spelletje doen, ook al wil je dat heel graag.
  • Vraag voor zo veel mogelijk feedback van andere auteurs en lezers: iedereen valt andere dingen op en jij kan kiezen waar je van wil leren. Ik raad je aan mee te doen aan schrijfwedstrijden.
  • Bouw een netwerk op van mensen in het boekenvak: auteurs, uitgevers, redacteuren, marketeers, bloggers, recensenten. Het is een enorme steun om mensen in je omgeving te hebben die dezelfde interesse hebben als jij, en er komt waarschijnlijk een moment dat je iets voor elkaar kan betekenen.
  • Verdiep je eens in de manieren van uitgeven: zelf uitgeven of opsturen naar een traditionele uitgeverij? Kijk hier objectief naar, weeg voor elke manier de voors en tegens af.
  • Schrijf, schrijf, schrijf: bouw ervaring op, dat beloont zich vanzelf.

Dit is helaas geen gegarandeerde succesformule, wel kom je hier al een heel eind mee! Je hoeft niet alles in een keer te doen, sterker nog: focussen op 1 ding zorgt ervoor dat je dat sneller kan leren/toepassen dan van alles een beetje. Heel veel succes met schrijven! En vergeet niet er lol in te hebben.

Aan welk advies zou jij dit jaar willen werken?

Hoe kies je een cover?

Maar al te vaak zie ik covers voorbij komen die door de auteur zelf gemaakt zijn en dat is te zien. Ik vind het curieus dat zij denken dat het echt een goede manier is. Vaak doen ze het zelf om geld te besparen. Maar voel je niet te snel aangesproken, dit speelt zich vooral in Amerika af, waar de Nederlandse markt zich heel anders gedraagt. Toch zette me dit aan het denken: wat weten wij (auteurs) van een cover maken? Vandaag wil ik je graag een aantal punten geven die bedoeld zijn om je na te laten denken. Dit is vanuit het perspectief van de selfpubber, maar kan ook waardevol zijn in de gesprekken met je uitgever als je je boek traditioneel laat uitgeven.

Wie?

Zelfs als je bij een traditionele uitgeverij zit, is er vaak toch ruimte om een cover designer aan te dragen, mocht er iemand zijn die sterk jouw voorkeur heeft. Dus, hoe vind je die?

1) Je kan covers bekijken van andere boeken in het genre dat je schrijft. Vergeet niet de naam op te zoeken op de omslag.

2) Je kan rondvragen in jouw netwerk of iemand goede suggesties heeft.

3) Je kan online, bijvoorbeeld op sites waar specifiek graphic designers aanwezig zijn, browsen op designers binnen jouw genre. Een van de sites waar je op kan kijken is fiverr.com, maar ook op Facebook (groepen en pagina’s) zijn er goede te vinden.

Wat?

Bij het proces van het maken van een cover zijn er een aantal dingen waar je op kan letten, zelfs als jij het niet zelf maakt:

1) Is de verdeling van tekst overzichtelijk en legt het de focus op het belangrijkste onderdeel? (ahum, de titel).

2) Is er een foto van jou op de achterkant? Ja, dat is nog iets: het aanleveren van het bestand voor de cover is inclusief de rug en de achterflap. Verder heeft het ook een bar-code met ISBN nodig.

3) Heef het bestand een paar mm extra zodat het om de kaft kan zonder dat de cover scheef komt te zitten?

4) Is de DPI (resolutie) hoog genoeg? (minstens 300 DPI)

5) Blijf binnen het genre. Het is goed om kritisch en onderscheidend te zijn, en clichés te vermijden, maar als je boek niet het genre wat je schrijft uitstraalt is het erg lastig om je boek in de handen van jouw doelgroep te krijgen.

Hoe veel?

Wat ik wel zie aan Amerikaanse invloed in Nederland is een bepaalde terughoudendheid wat betreft veel geld uitgeven. Er is alleen een verschil tussen duur en veel geld. Voor het maken en opmaken van een foto kan je een lagere prijs verwachten dan een compleet zelfgemaakt fantasy design. Een redelijke prijs voor goede kwaliteit is rond de €400,- Misschien veel geld, maar vergeleken met alle hoge kosten die verbonden (kunnen) zijn rondom het productieproces van een boek is dit het het meest waard. Naar mijn mening ben je niet serieus over je boek als je de prijs belangrijker vindt dan de kwaliteit van de cover. Dat is uiteindelijk de eerste indruk. En als je wil verkopen kan die eerste indruk allesbepalend zijn. Dus als je zelf geen werk of ervaring hier in hebt, zou ik je sterk aanraden wél die investering te doen: van alle investeringen die je kan doen loont alleen goede redactie beter.

Iedereen kan schrijven

Denk of zeg jij wel eens: “Ik snap niet dat mensen een heel boek kunnen schrijven, respect!” ? Of heb jij dyslexie, spreek je beter dan je schrijft, of ben je blind? Heb je een andere reden waarom je denkt niet te kunnen schrijven? Vandaag wil ik je graag overtuigen dat ook jij kan schrijven.

Vorig weekend mocht ik een workshop schrijven geven als onderdeel van het goede doel om geld in te zamelen voor het vervoeren van kinderen naar scholen in Burkina Faso. Dit was in Noordwijk en ik had er niet bij stilgestaan in welke taal ik dat zou kunnen doen, dus ik deed het in het Nederlands. Een ruime tijd nadat ik mijn workshop had gegeven kwam een Amerikaanse man, Martin, op mij af die mij heel graag wilde spreken. Verbaasd, maar geïntrigeerd ging ik het gesprek met hem aan.

Het bleek dat hij zelf auteur was, van een technisch boek, en hij was zeer geïnteresseerd in wat ik te zeggen had, maar hij had mijn workshop niet verstaan. We hebben het vooral gehad over de manier van schrijven. Ik vertelde hem dat schrijven voor mij natuurlijker is dan spreken, dat ik me via dit medium mezelf beter kan uiten. Voor hem was dat precies andersom. Hij was dan ook behoorlijk wat obstakels tegengekomen, totdat iemand zei: “Je bent zo goed in praten, waarom neem je je stem niet op?”. Misschien heb je er wel van gehoord, programma’s die jouw woorden omzetten op de computer (wat je natuurlijk zelf nog even moet checken). Je kan ook iemand anders vragen het voor je op te schrijven.

Creativiteit gaat niet alleen over inhoud, maar ook de vorm. Creatief zijn betekent voor mij onder andere oplossingsgericht denken. Los van fysieke uitdagingen kunnen andere obstakels zijn dat je weinig tijd hebt, je het nog nooit geprobeerd bent of dat je ontmoedigd bent door tegenslagen in het schrijven. Ik roep je op door te blijven zoeken naar een manier die schrijven voor jou wel mogelijk maakt.

In deze blog wil ik je wijzen op een oplossing voor als 1) spreken je sterke kant is en 2) als je moeite hebt tijd hiervoor vrij te maken. Voor meer over punt 2 verwijs ik je naar een andere blog waar ik het hier ook over heb.

1) Je kan dus schrijven door te spreken, als dat je makkelijker af gaat. Het meest nauwkeurige programma is “Dragon – naturally speaking”. Je kan hier een introductievideo zien. Via een microfoon verschijnen je worden dan als tekst. Hierdoor hoef je je geen zorgen te maken over wat je schrijft, maar alleen over wat je zegt en dat is tenslotte je sterke kant. En nog mooier: wat je gezegd hebt kan je meestal niet terugdraaien, maar wel op deze manier. Als je gesproken woorden op zwart en wit staan kan je het zelf nog bewerken.

2) In elk ander geval is het een kwestie van oefenen, maar wat als je geen tijd hebt? Dat werkt net zoals zin: dat moet je maken. Ik geloof niet dat je in een week geen minuut vrij kan maken om te schrijven. Neem mijn normale maandag: 8:00 uur op, van 9:00-17:00 op de universiteit, om 19:00-21:00 werk (reistijd is in totaal zo’n 2 uur) en dan ben ik 22:00 weer een keer thuis. En als ik echt in the flow zit ga ik dan ook nog schrijven. Naar mijn werk neem ik de bus, en hoewel je misschien al denkt: “Ik ga toch niet in de bus schrijven? Dat hobbelt zo”. Nou… ik doe het. En ik schrijf juist dan op mijn snelst. Dus tijd vrijmaken kan, ik heb zelf zat uitgeprobeerd.

Misschien ken je NaNoWriMo (de hele maand november schrijf je als een gek). Ik heb voor mezelf gevonden dat consistenter werken voor meer resultaat zorgt dan heel veel in korte tijd. Veel mensen haken af bij NaNoWriMo omdat het te veel in een keer is, het is op dat moment te groot voor hen. Ik wil je alvast even inlichten dat ik op 1 december een Facebookgroep op ga richten met schrijfchallenges. Hierin begin ik met alle deelnemers aan een challenge die ik zelf ook eerder gedaan heb voor een maand lang. Daarna is er een maand rust. Dus 6 challenges in een jaar, allemaal anders. En dan denk ik wel dat er eentje tussen zit die voor jou werkt. Dus hou mijn Facebook en mail in de gaten, want we gaan een vliegende start maken voor het jaar 2018. En ja, juist in december, want we weten wat er gebeurt met de goede voornemens van januari…

Heb jij het idee dat je geen boek kan schrijven? Vertel me wat je tegenhoudt en dan gaan we samen aan een oplossing werken. Want ik geloof dat iedereen kan schrijven.